Lucker: The Necrophagous DVD review

DVD coverLucker: The Necrophagous **

Regie: Johan Vandewoestijne

Met: Nick Van Suyt, Helga Vandevelde, Let Jotts, Marie Claes

Speelduur: 61 min.

Eindelijk is één van de meest ranzige en gore Belgische horrorfilms op DVD verkrijgbaar!

Vergelijk prijzen van Lucker bij Kelkoo!

Het verhaal: De krankzinnige psychopaat John Lucker (Nick Van Suyt) zit na het plegen van acht gruwelijke en meedogenloze moorden opgesloten in een kliniek. Na een mislukte zelfmoordpoging weet hij echter uit de instelling te ontsnappen en trekt de stad in, met een spoor van gruwelijk verminkte lijken tot gevolg. De bloeddorstige John is op zoek naar Cathy Jordan (Helga Vandevelde), de enige vrouw die één van zijn moordpogingen wist te overleven. Niets of niemand zal hem kunnen beletten om haar te vinden…

Ons verdict: Er zijn weinig mensen die weten dat ons miezerig klein Belgenlandje zowaar een heuse underground filmscene heeft! Iemand die zijn uiterste best doet om deze trend levend te houden is de Kortrijkse producent/regisseur Johan Vandewoestijne (ook bekend als James Desert). De man kan al gerust een heuse “one-man-genrefabriek” genoemd worden, met internationale culthits op zijn actief als Lucker: The Necrophagous (’86), Rabid Grannies (’89), State of Mind (’92), Engine Trouble (’02) en enkele jaren geleden nog het heerlijke ‘so bad it’s good’ Parts Of The Family (’01) voor Troma. Voor de gewone (lees: brave) filmkijker zullen deze titels weinig betekenen, maar voor de horrorfans en liefhebbers van slechte smaak des te meer. Onze vrienden bij distributeur De Filmfreak brachten enkele maanden geleden na veel vijven en zessen eindelijk Lucker: The Necrophagous uit op DVD. Deze lowbudget schandaalprent uit 1986 was het regiedebuut van Vandewoestijne en ondanks de absolute zeldzaamheid (door het faillissement van de distributeur voor er een fatsoenlijk aantal kopieën kon gemaakt worden) groeide de horrorfilm over de hele wereld uit tot een underground cultsensatie. Eén van dé belangrijkste horror- en cultlabels bracht de film een tijdje geleden uit in Amerika in een speciale editie, een eer dat maar héél weinig Vlaamse filmpjes te beurt valt!

Lucker: The Necrophagous is een bij momenten extreem gore film! Geen taboe was te groot voor Vandewoestijne en ongeacht de korte speelduur van iets meer dan een uur komen er gezellige zaken als necrofilie (in detail!) voorbij, maar ook verkrachting en andere fijnzinnig materiaal. Ook de sfeer is erg ranzig en groezelig, net alsof je in één of andere grootstad in het verkeerde steegje bent terechtgekomen! Het koste voor Vandewoestijne niet verwonderlijk héél wat voeten in de aarde om de film gemaakt te krijgen. Het geheel voelt soms een beetje aan als een welgemeende ‘kust mijn kloten’ aan het Belgische filmdepartement (en dan nog in het bijzonder het VAF). Is Lucker: The Necrophagous buiten zijn beruchte reputatie en het extreme geweld een goede film? Tuurlijk niet. De regie is behoorlijk zwak (Vandewoestijne zou zich nadien ook bijna uitsluitend toeleggen op produceren), het tempo ondanks de korte speelduur traag en het acteerwerk tenenkrommend. De meeste nieuwsgierigen zullen waarschijnlijk dan ook teleurstellend achterblijven. Maar Johan Vandewoestijne zal er niet wakker van liggen, aangezien Lucker: The Necrophagous altijd enkel en alleen bedoelt was voor een nichepubliek! En geef toe: een verboden en moeilijk te vinden snoepje smaakt altijd beter, dan een commercieel product dat door iedereen is gezien.

De DVD: Het non-anamorfische 1.85:1-beeld is onscherp, met een zwak contrast en de gebruikte print bevat behoorlijk vuiltjes en beschadigingen, toch ziet de DVD-versie er lichtjaren beter uit dan de vele bootlegversies die op internet te koop waren of de extreem zeldzame VHS-versie. Ook het geluid (Engels Dolby Surround 2.0) is erop vooruit gegaan tegenover de VHS! De dialogen zijn voldoende verstaanbaar en het ook de overige geluiden voldoen voor een zeldzame cultfilmpje als Lucker. Maar het is op het gebied van extra’s dat De Filmfreak prijzen verdient! We hebben niet alleen de Director’s Cut (die korter is dan de originele versie), maar de originele VHS-versie staat eveneens op het schijfje. Verder hebben we de originele trailer voor Lucker en een cross-promotional trailer voor Murder-Set-Pieces. De kers op de taart is een 35 minuten documentaire die het maken van de film belicht, maar ook de moeilijkheden en de controverse. Erg mooi is tenslotte de knappe coverart! Nichepubliek of niet – deze Lucker DVD is sowieso een aanrader voor de liefhebbers van stevige, niet alledaagse underground horror. En hoe vaak gaat het dan over een film van Belgische makelij?

Hou deze pagina’s de komende tijd in het oog voor een interview met de maker!