The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor Blu-ray review

Mummy III Blu-Ray coverThe Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor **

Regie: Rob Cohen

Met: Brendan Fraser, Jet Li, Maria Bello, Michelle Yeoh, Luke Ford, Anthony Wong

Speelduur: 112 min.

Teleurstellende aflevering uit de populaire ‘The Mummy’-franchise. De Blu-ray van Universal is echter top!

Het verhaal: Aan het begin van The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor leren we dat de boosaardige keizer Han (Jet Li) het oude China met ijzeren hand regeert. Door middel van magie probeert hij het eeuwige leven te vinden, maar dan gooit de witte heks Zi Juan (Michelle Yeoh) roet in het eten door een vloek over hem uit te spreken. Flash forward naar het jaar 1946. De O’Connells genieten van het goede leven in een immens Engels landhuis. Rick (Brendan Fraser) probeert zijn dagen te vullen met vliegvissen, terwijl de knappe Evelyn (dit keer vertolkt door Maria Bello) tevergeefs een nieuwe roman probeert te schrijven. Hoewel ze het niet direct toegeven, maar samen missen ze hun avonturen van weleer. Wanneer het avontuurlijke koppel een aanlokkelijk aanbod krijgt om het “Oog van Shangri-La” naar China te brengen, grijpen Rick en Evelyn deze kans met beide handen aan. Eenmaal in China aangekomen, botsen ze in de nachtclub van Evelyns broer Jonathan (John Hannah) op hun ondertussen volwassen zoon Alex (Luke Ford), die net de mummie van keizer Han heeft ontdekt. Maar wat de O’Connells niet weten, is dat ze als poppen bediend worden in een duivels plan van Yang (Anthony Wong), een machtsbeluste generaal die de duivelse keizer Han opnieuw tot leven wil wekken en zo diens rechterhand te worden om over de wereld te regeren…

Ons verdict: Het kan soms raar lopen in Hollywood. Bij sommige populaire films schreeuwen de fans moord en brand om een vervolg, maar er gebeurt niets. Naar andere franchises kraait geen haan meer, en toch wordt er een vervolg ingeblikt. The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor is er zo eentje. Toegegeven, de eerste twee films waren enorm succesvol en zelfs de spin-off bleek een commerciële hit. In de jaren na The Scorpion King gonsde het even van de geruchten, maar die werden al snel de kop ingedrukt toen bleek dat zowel Fraser als Rachel Weisz er geen zin meer in hadden. Maar in 2007, het jaar van de ‘threequels’, begon het opnieuw te gonzen. Even later bleek ook Brendan Fraser weer volledig bereid om nogmaals in de huid van avonturier Rick O’Connell te kruipen. Rachel Weisz bleef bij haar standpunt, en in haar rol werd de geweldige Mario Bello (Coyote Ugly, A History Of Violence) gecast. Rob Cohen zou de regietaak overnemen van Stephen Sommers voeren, die de eerste twee films had ingeblikt. Een goede keuze in onze ogen. Want ondanks de man enkele jaren geleden werd neergesabeld voor zijn spectaculair onnozele Stealth, met Dragon: The Bruce Lee Story leverde hij in 1993 toch een knappe biopic af. Bovendien bleek Cohen een pionier met Dragonheart, en zorgde hij met The Fast & The Furious en XXX voor twee opeenvolgende kaskrakers. De anticipatie groeide gestaag, en zo ook bij uw dienaar. Hoewel de trailers entertainment en vertier beloofden, kreeg de film bij zijn release een storm van kritiek over zich heen. En met spijt in het hart moet ik toegeven dat The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor inderdaad een behoorlijke mislukking is. Het verhaal is simplistisch en bulkt van de Hollywood-clichés! Scenarioschrijvers Alfred Gough en Miles Millar slaan het publiek om de haverklap met geforceerde knipogen en referenties om de oren, terwijl de dialogen niet veel meer zijn dan pijnlijke oneliners. Hoewel het leuk is om Brendan Fraser eindelijk opnieuw aan het werk te zien als de sympathieke avonturier, is Maria Bello ronduit slecht, en spreekt met één van de meest ongeloofwaardige Engelse accenten die ooit op pellicule zijn vastgelegd. John Hannah zorgt opnieuw voor de komische noot. Maar bij Cohen en zijn schrijversteam ligt het niveau van humor helaas veel te laag. Of wat dacht u van John Hannahs brandende reet, ‘high-fivende’ yeti’s en een jak met een kotszakje? Eveneens problematisch is dat Luke Fords personage Alex meer en meer het voortouw lijkt te nemen in de franchise. De Australische acteur weet immers op geen enkel moment de overtuigen, en zijn accent is al even onregelmatig als dat van Bello. Enkel de Oosterse garde lijkt de film nog te redden. Jet Li en Anthony Wong zijn heerlijk als slechteriken, en Leong en Michelle Yeoh acteren altijd overtuigend. Spijtig dat de vechtscènes tussen Li en Yeoh amper enkele minuten lijken te duren. Rob Cohen pakt veel liever uit met het enorme budget. Hij goochelt met allerhande groots opgezette actiesequenties, waarvan de ene nog ridiculer is dan de andere. De computereffecten variëren van behoorlijk tot doorzichtig, met als toppunt het wereldberoemde terracottaleger en als dieptepunt de eerder vermelde verschrikkelijke sneeuwmannen. De grootse spektakelscène op het einde is wel knap gemaakt, maar toch wordt duidelijk dat de franchise over zijn hoogtepunt heen is.

De Blu-Ray: Het 2.40:1 HD-beeld is verbluffend scherp, met warme en levendige kleuren die van het scherp afspatten. Het zwartniveau is solide en het contrast is erg goed. Diepte en detail zijn uistekend en het beeld is – zoals te verwachten bij een recente film – compleet vrij van beschadigingen. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track klinkt mooi vol en dynamisch, met een breed geluidsbeeld en een prima spreiding. De filmmuziek klinkt lekker warm en komt goed tot zijn recht, terwijl de vele geluidseffecten perfect geplaatst zijn. Je waant je regelmatig in het midden van de actie en zo hoort het ook! Ruis of geluidsstoringen heb ik niet kunnen vaststellen en de netjes gecentreerde dialogen klinken natuurlijk en zijn prima te verstaan gedurende heel de film. Universal wil duidelijk een grote speler op de Blu-Ray-markt worden en maakte van deze The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor uitgave een echte interactieve filmervaring. De release is niet alleen volgepropt met allerhande extra features, maar je kan de film ook bekijken volgens het exclusieve ‘U-Control’ principe. Dit houdt in dat je terwijl de film bezig is, zonder enige onderbreking zaken kan ontdekken als een picture-in-picture commentaartrack door Rob Cohen, de uitdaging aangaan met de Dragon emperor (een geschiedenisles in de vorm van een interactief spel), maar ook je kennis testen van de volledige ‘The Mummy’-franchise aan de hand van filmclips uit al de films, feiten en allerhande foto’s. Verder kan je de nodige zaken uit verschillende perspectieven bekijken en je favoriete scènes aanduiden, zodat je makkelijk je favoriete sequenties snel kan terugvinden en herbekijken. Er is ook de gekende BD Live functie aanwezig. Onze speler is echter niet uitgerust om deze extra te testen, maar het principe is de toegang naar meestal internetgebaseerde extra’s zoals weblinks, filmfragmenten en dergelijke. Interessanter zijn de échte extra features! Eerst treffen we negen weggeknipte en uitgebreide scènes aan, die samen goed zijn voor 11 minuten aan beeldmateriaal. Helaas is er geen verdere aanduiding aanwezig, van het hoe en waarom deze uit de uiteindelijke film zijn gehaald. Als je wil weten hoe de film tot stand kwam, ben je aan het juiste adres bij de Making of The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor, een 23 minuten durende documentaire die ons stap voor stap laat zien hoe de film ingeblikt werd. Het is interessant dat regisseur Rob Cohen zo ongestoord in zijn keuken laat kijken en terwijl iedereen uiteraard iets te enthousiast is, kijkt het geheel toch lekker weg. In “Van stad naar woestijn” (16 min.) is een boeiende featurette die zoals de titel aangeeft ingaat op de locaties, de sets, maar ook een boel interviews met Michelle Yeoh, Jet Li, maar ook Rob Cohen en andere crewleden. De meest interessante sequenties in de film zijn zonder twijfel de scènes met de beroemde Terra Cotta krijgers. In featurette “Erfenis van de Terra Cotta” (13 min.) laten Cohen en zijn team zien hoe de bewuste scènes tot stand kwamen. Het eerder in deze recensie vermelde commentaarspoor kan u ook op de ouwe getrouwe manier beluisteren, maar het moet gezegd dat Cohen nogal een saaie verteller is. Dus echt boeiend is zijn spoor niet te noemen! Kort en bondig is “Uitnodiging tot actie: het castingproces”, waar iedereen gedurende vijf minuten even kort mag ingaan op zijn karakter. Hoewel het promotionele karakter en de woordenschat gedomineerd door zaken als “fantastisch” het geheel wat naar beneden halen. “Opmaken voor het gevecht” (11 min.) gaat dieper in op de gevechtsscènes, terwijl “Jet Li: Het vormgeven van de Emperor Mummy” (8 min) een blik gunt in de keuken van de FX-tovenaars voor het maken van Li’s kwaadaardige personage. De 9 minuten durende featurette “Nieuwe en bovennatuurlijk werelden creëren” richt het vergrootglas op het maken van de indrukwekkende sets en vormt de kers op de taart van een uitstekende Blu-Ray uitgave, van een helaas teleurstellende blockbuster.

Bekijk hier alvast de bioscooptrailer: