Semi-Pro Blu-ray review

Semi-Pro BRSemi-Pro ****

Regie: Kent Alterman

Met: Will Ferrell, Woody Harrelson, André Benjamin, Maura Tierney

Speelduur: 91 min.

Hilarische komedie van de makers van komische toppers als Road Trip en Old School!

Het verhaal: Jackie Moon (Will Ferrell) schoot in een ver verleden naar de top van de hitparade met het nummer “Love Me Sexy”. Dit bracht hem zoveel geld op zodat hij het plaatselijke basketbalteam “Tropics” kon kopen. Hoewel hij geen fluit van basketbal kent is Jackie eigenaar, coach en speler van het team. Of ze winnen of verliezen, de teamleden – waaronder topscorer Clarence “Black Coffee” (André Benjamin) – maken een hoop lol. Het komt dan ook aan als een donderslag bij heldere hemel als blijkt dat hun team samen met een hoop andere onderpresterende teams zal ontbonden worden. De vier beste teams worden echter opgenomen door de NBA. Vanaf dan is het de ‘real deal’ voor Jackie en zijn spelers en trainen ze als gekken. Helaas kent er niemand een fatsoenlijke tactiek. Maar dan ruilt Jackie ex-NBA-speler Monix (Woody Harrelson) voor een wasmachine en lijkt het team eindelijk te beseffen dat er effectief meer uit te halen valt. Monix wordt coach van het team en vanaf dan spelen de Flint “Tropics” voor te winnen!

Ons verdict: Ondergetekende is géén fan van Will Ferrell. Enkele van zijn dikste hits, zijnde Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby, Blades of Glory en Step Brothers, vond ik schreeuwerige en hysterisch ongrappige vehikels van een puber in een volwassen lichaam. Ferrell doet eigenlijk al sinds dag één hetzelfde en hoewel het in sommige films werkt (Old School en Elf) is de acteur zo goed als zijn tegenspelers. In het briljante Anchorman: The Legend of Ron Burgundy had hij niet alleen de onderschatte, doch meesterlijk grappige Paul Rudd als tegenspeler, maar ook Christina Applegate, Vince Vaughn en Steve Carrell. Net als Anchorman werd Semi-Pro hier zelfs niet eens in de bioscoop uitgebracht. Terwijl de eerste een dikke hit was, werd Semi-Pro één van de nagels aan de doodskist van New Line Cinema. De prent bracht in Amerika niet eens 34 miljoen dollar op, een getal dat de gemiddelde Will Ferrell komedie in zijn openingsweekend binnenrijft! Toch was als een filmische ramptoerist benieuwd naar de film, maar wat meevaller dat de film bleek te zijn! Niet alleen weet de film de juiste snaren te raken met de jaren ’70 setting, de geweldige bijpassende soundtrack en het goed geschreven scenario, maar daarbovenop werkt de platte humor humor effectief en heb ik meermaals zitten schuddenbuiken van het lachen! Woody Harrelson is geweldig en de man heeft een duidelijk komisch talent, ook de rest van de cast (met onder andere Maura Tierney, Will Arnett, André Benjamin en Jackie Earle Haley) zijn geweldig in hun respectievelijke rollen en stuk voor stuk een meerwaarde voor de film. Will Ferrell is zijn gewoonlijke zelve, maar het werkt in de context van het verhaal. Het scenario van Scot Armstrong (Road Trip, Old School en het nakende vervolg Old School Dos) werkt zo goed omdat Semi-Pro effectief een goed gemaakte sportfilm is, die toevallig eveneens een Will Ferrell komedie is! De komedie gaat goed vooruit en ondanks Alterman nooit eerder een film had ingeblikt heeft de film een vlotte dynamiek. Kortom, aanbevolen en een film die onterecht zo over het hoofd werd gezien.

De Blu-Ray: Het 2.35:1 HD-beeld ziet er verbluffend uit, met een uitstekende scherpte zonder te artificieel te ogen. Het zwartniveau is strak en het contrast is meer dan goed. Het beeld heeft veel detail en de kleuren zien er levendig en warm uit. Buiten wat minieme grain in sommige scènes valt er niets op het beeld aan te merken. De Engelse DTS-HD MA 7.1-track is eveneens erg goed, met een levendig geluidsbeeld en puike plaatsing van de geluidseffecten. Het geheel klinkt lekker ruimtelijk en de muziek klinkt mooi vol. De dialogen zijn gedurende heel de film netjes verstaanbaar en de subwoofer zorgt voor de nodige ambiance. Als extra krijg je er de 99 minuten durende UNRATED “Let’s get sweaty edition” bovenop, die uiteraard méér grappen en grollen bevat, maar ook een stevige geut bloot en ander fraais.

Bekijk hier alvast de hilarische ‘unrated’ trailer: