Fly Me To The Moon 3-D DVD review

Fly Me To The Moon coverFly Me To The Moon *

Regie: Ben Stassen

Met: Britt Vanderborght, Walter Baele, Mieke Bouve, Jef Demedts

Speelduur: 84′

De eerste Belgische 3-D film die bovendien internationaal wist te scoren. Helaas zit er voor de film zelf een vlieg aan de lamp!

Het verhaal: We schrijven 1969. Het verhaal start te Cape Canaveral in Florida. In het grasveld naast het raketplatform, fantaseren drie jonge vliegen erop los hoe het zou zijn om met de legendarische “Apollo 11” mee te vliegen. Zo slagen erin om in de bewuste raket binnen te glippen en vanaf dan start voor de drie vrienden een avontuurlijke reis naar de ruimte, met alle gevolgen vandien…

Ons verdict: Fly My To The Moon barst van het potentieel, maar is niet wat het kon zijn. Ben Stassen blikt de animatiefilm met de nodige zwier in, maar het loopt allemaal behoorlijk spaak door het lage budget en het ronduit luie scenario. De animatie is overigens ook niet om over naar huis te schrijven, met goedkoop ogende figuurtjes zonder enige textuur waardoor ook ineens de geloofwaardigheid overboord gaat. De film is voornamelijk gericht op de allerkleinsten, maar zelfs kinderen hebben tegenwoordig een hogere standaard dan wat Stassen en zijn crew hier laten zien. Als de film dan één verdienste heeft, dan is het dat de animatiefilm een behoorlijk succesje was over de grote plas en maar liefst zes maanden in de Amerikaanse bioscopen heeft gespeeld. De wereldwijde opbrengst voor Fly Me To The Moon was dan ook het voor een Belgische product behoorlijk indrukwekkende 37 miljoen dollar.

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld is redelijk qua scherpte, met behoorlijk wat softe momenten en fletse kleuren. Het zwartniveau stelt wat teleur en ook zijn er wat compressiefoutjes aanwezig. Het beeld is verder vrij van vuiltjes. De Vlaamse Dolby Digital 5.1- en 2.0-tracks klinken behoorlijk, zonder echt baanbrekend te zijn. De dialogen mochten overigens hier en daar gerust wat luider, aangezien de Engelse dubbing vreemd genoeg compleet niet aanwezig is. De keepcase huist in een luxe kartonnen sleeve, met in de verpakking een bijgeleverd 3-D brilletje. Buiten de gewone 2-D versie, vind u ook de 3-D versie van de film en een verzameling promotietrailers.

Bekijk hier de originele trailer: