Hansel And Gretel DVD review

Hansel and gretel coverHansel And Gretel ***

Regie: Yim Phil-Sung

Met: Chun Jeong-Myoung, Eun Won-Jae, Shin Eun-Kyung, Jin Ji-Hee

Speelduur: 112′

Zelfs broodkruimels redden je niet uit deze nachtmerrie…

Koop Hansel & Gretel bij Free Record Shop!

Het verhaal: Lee Eun-Soo raakt na een discussie met zijn zwangere vrouw betrokken bij een verkeersongeval. Hij komt even later bij bewustzijn in een immens donker bos. Het kleine meisje Kim Young-Hee brengt hem naar het nabij gelegen “Tehuis voor gelukkige kinderen”, een prachtig huis waar een nogal vreemd gezin woont. Eun-Soo wordt onmiddellijk opgenomen en komt terecht in een bizarre sprookjeswereld. Maar hoe meer pogingen hij onderneemt om terug thuis te geraken, hoe dieper hij wegzakt in een angstaanjagende hel…

Ons verdict: Na de elvendertig Aziatische horrorfilms à la Ringu en Ju-On: The Grudge, leek het vet wat van de soep. Met Hansel And Gretel bewijst Yim Phil-Sung – die eerder al het ijzingwekkende Antarctic Journal op de wereld losliet – dat er toch nog genoeg originaliteit in Zuid-Korea bestaat op het gebied van horror. Gelukkig! Want Hansel And Gretel is een geweldig originele bewerking van het wereldberoemde sprookje. Yim Phil-Sung blikt de film strak in en hoewel de vergelijking met het werk van Tim Burton soms niet te vermijden is, heeft het geheel een compleet eigen visuele stijl. De cineast schets een kleurrijke wereld, waar dreigende schaduwen een grote rol spelen. De film zit vol met dynamische camerastandpunten en prima speciale effecten. Ook niet onbelangrijk zijn de talentvolle cast, die de pannen van het dak acteren en dan nog vooral de kinderen! Ze zijn angstaanjagend, maar zonder uit hun rol van ‘kind’ te vallen. Ondanks Hansel And Gretel barst van de sfeer, slaagt de regisseur er niet in om de spanning ten volle ten benutten en dit is een beetje spijtig. Daar komt dan nog bij dat Yim Phil-Sung tegen de climax gas terugneemt om teveel te willen uitleggen, waardoor er behoorlijk wat van het eerder opgebouwde mysterie wordt teniet gedaan. Hoe dan ook een verdienstelijke genrefilm.

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld ziet er goed scherp uit, met volle, warme kleuren en een bevredigend contrast. Het zwartniveau is voldoende, maar kon beter. Verder is het beeld vrij van vuiltjes en beschadigingen. De Koreaanse Dolby Digital 5.1-track is dik in orde, met een goede spreiding en heldere, steevast verstaanbare dialogen. De extra’s zijn op de Asiamania-uitgave beperkt tot de originele bioscooptrailer.

Bekijk deze alvast al hier: