JCVD DVD review

jcvd dvd coverJCVD***

Regie: Mabrouk El Mechri

Met: Jean-Claude Van Damme

Speelduur: 85′

Een orginele aanrader voor iedereen die eens diep in de ziel wil kijken van onze enige (inter-)nationale filmheld.

Koop JCVD aan de beste online prijs bij Azur!

Het verhaal: Jean-Claude Van Damme beleeft moeilijke tijden. Hij is verwikkelt in een bittere juridische strijd over het hoederecht van zijn dochter. Zijn carrière zit in het slop. Wanneer hij een rolletje in een derderangsactieprent verliest aan Steven Seagal is hij het beu. Hij trekt naar zijn geboortestad Brussel om zijn ouders te bezoeken en eens grondig stil te staan bij zijn leven en de (vaak slechte) keuzes die hij maakte. JCVD is echter amper geland of hij raakt betrokken bij een bankoverval. Is de filmheld even heroïsch in het echte leven dan op het witte doek … ?

jean-claude van damme in JCVD

Ons verdict: Jacques Brel? Justine Henin? Axelle Red?Forget-about-it! Als het gaat om internationale bekendheid is er nog steeds maar één Belg die ze herkennen van op de Antillen tot in Antarctica, Jean-Claude Van Damme. Als prille twintiger trok de spierbundel, zonder het Engels machtig te zijn, naar Hollywood. Gewapend met een stapeltje karate-videobanden en een flinke dosis lef, ‘schopte’ hij het tot bonafide actiester (Bloodsport***, Kickboxer***) die in de vroege jaren ’90 (ten tijde van Double Impact****, Universal Soldier***, Timecop*** en Hard Target***) zelfs flirtte met de A-list. Maar een combinatie van hoogmoed, drugs, foute vrienden en dito vrouwen zorgden ervoor dat zijn ster even viel dan dat ze gerezen was. De laatste jaren verdient Van Damme de kost met routineuze rolletje in, vaak beschamend slechte, straight-to-DVD producties, opgenomen in Oost-Europa en geregisseerd door slechte Aziatische regisseurs.

Maar Van Damme slaat nu terug! Niet met een big budget actiespektakel, maar wel met een ingetogen heist-movie, van een onbekende Marokkaanse Brusselaar en mede-cast vol nobele onbekende karakteracteurs. JCVD is zonder twijfel de meest persoonlijke film die de ‘Muscles from Brussels‘ ooit draaide. De stijlvolle regie, enkele clevere chronologische plotwendingen, en vooral een verrassend straf acterende Van Damme maken van JCVD een verrassend sterke film die meer gemeen heeft met Dog Day Afternoon***** dan de losse actieflodders waar hij de voorbije jaren een patent op had. Meest indrukkende moment van JCVD is zonder twijfel de minutenlange monoloog waarin Van Damme, recht in de camera kijkend, ons een blik in zijn ziel gunt. JCVD is meer dan een film, het is de persoonlijk loutering van een ‘gevallen’ filmheld die terugkijkt op een tumultueus leven. Hopelijk is JCVD, die overigens uitstekende reviews kreeg in de VS en ver daarbuiten, een aanzet voor een nieuwe cinema carrière met betere, meer karaktergedreven, rollen voor Van Damme. Hij verdient het!

Bekijk alvast de Amerikaanse trailler voor JCVD:

7 thoughts on “JCVD DVD review”

1. De film waar we eindelijk zien wat hij als acteur waard is. En het mag gezien worden. Waar hij in zijn vorige film alleen maar zijn fysiek kunnen demonstreerde zien we nu dat hij een veel beter acteur is dan wij ooit van hem hadden verwacht !

2. Amen to that Ingrid. De man kan het en was wat ons betreft ook in Ex2 de beste van het geheel.