Angels & Demons review

Angels & Demons ***

Regie: Ron Howard (Da Vinci Code**, A Beautiful Mind ****)

Met Tom Hanks, Ewan McGregor, Ayelet Zurer, Stellan SkarsgÃ¥rd, …

Speeltijd: 138′

Ga kijken als je hield van de vorige film The Da Vinci Code **.

Het verhaal: Professor en symbolist Robert Langdon wordt door het Vaticaan benaderd om hen te helpen bij een mysterieuze moord op een wetenschapper en een aantal dreigbrieven van een oude vijand: de Illuminati !

Ons verdict: De boeken van Dan Brown kenden een onbetwistbaar succes in de Westerse wereld. Met zijn complotverhalen wist het de boekenmenigte te verbazen, vooral het oorspronkelijk verhaal achter ‘Het Bernini Mysterie‘ wordt aanschouwd als de beste uit de reeks. Die Hard filmliefhebbers en antilezers zoals ik don’t give a damn, maar toen direct na het succes van de boeken sprake was van voorbereidingen op een film, gingen heel wat mensen nog meer uit de bol. Mijn mening was al enigzins verdeeld: een film lanceren kort na een boekensucces vraagt sowieso om problemen. Mijn mening bleek juist: The Da Vinci Code werd ronduit afgebroken en kreeg bakken kritiek van heel wat boekenliefhebbers en -critici (terecht). Toch wist de film vanwege zijn Europese karakter genoeg geld in het laadje te brengen om een vervolg te krijgen. Angels & Demons werd een feit !

Angels & Demons kan je op tenminste een stap vooruit noemen tegenover The Da Vinci Code. De nadruk is meer gelegd op de actie in plaats van de mysterie en intrige in het verhaal. Het verhaal loopt beter in elkaar en de locaties worden in de film opmerkelijk mooier vertoond als in zijn voorganger. Tom Hanks zet wederom een prachtige acteerprestatie neer, samen met één van mijn lievelinsacteurs Ewan McGregor. De rest van de cast stelde me weliswaar teleur en ik moet zeggen dat ik meer van de film had verwacht. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van complotverhalen, zeker als ze het christendom betrekken.

Besluit: Angels & Demons mag misschien niet beter zijn als Het Bernini Mysterie, maar ik vind hem alleszins een aanrader ! Onderaan kan je een tof interview bekijken met de main cast en regisseur van dienst:

3 thoughts on “Angels & Demons review”