Cypher DVD review

cypher-coverCypher***

Regie: Vincenzo Natali

Met: Jeremy Northam, Lucy Liu, Nigel Bennett, Timothy Webber

Speelduur: 95′

Een behoorlijke sci-fi thriller van de maker van het geweldige Cube, die jammer genoeg tegen het einde wat ontspoort.

Het verhaal: Morgan Sullivan (Jeremy Northam) heeft een saaie accountantjob. Wanneer zijn vrouw hem verlaat, slaan alle stoppen door. Digicorp, een computerbedrijf, lijft hem in als industrieel spion. Onder een nieuwe identiteit reist hij de wereld rond van seminarie naar seminarie. Op een dag ontmoet hij de mooie Rita (Lucy Liu) die zegt dat hij gemanipuleerd en gehersenspoeld is…

cypher1

Ons verdict: De creatieve duizendpoot Vincenzo Natali werkte zich in 1997 in de kijker met de originele horror en sciencefictionhybride Cube. Deze Candese prent sloeg het wereldje met verstomming door zijn surreële decors, strak scenario en geslaagde effecten. Er volgde een sequel in de vorm van Cube 2: Hypercube (2002) en een prequel onder de titel Cube Zero (2004), maar deze haalden nooit meer het hoge niveau van de originele culthit. Na een boel televisiewerk begon Natali aan zijn opvolger met Cypher, een sciencefiction/thriller met grote namen als Jeremy Northam en Lucy Liu en een behoorlijk budget. We waren dan ook best benieuwd. Wat onmiddelijk opvalt is de dynamische regie van Natali. De film barst van de sfeer, is erg stijlvol en het concept is erg interessant. Soms doet het geheel een klein beetje denken aan The Matrix, maar dat stoort gelukkig niet. Het acteerwerk is degelijk, met een passend neurotische vertolking van Jeremy Northam. Lucy Liu is knap om naar te kijken en legt ook genoeg mysterie in haar rol zodat je geboeid blijft kijken. Het is overigens het mysterie, waardoor je effectief blijft kijken. Want buiten de flashy effecten (die overigens niet allemaal even geslaagd zijn) is Cypher niet bijster spannend. Ook de climax zie je al van mijlenver aankomen en de hele reden achter de gebeurtenissen in de prent liet ons alvast achter met een teleurstelende: “Is het dit maar?”.

De DVD: Het anamorfische 1.78:1-beeld is haarscherp, met een meer dan goed contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is eveneens uitstekend, met een bijpassend aangepast kleurenpalet. De gebruikte filmprint is vrij van storende vuiltjes en met uitzondering van wat minieme filmgrain en wat edge-enhancement is er niets op het beeld aan te merken. De Engelstalige Dolby Digital 5.1-track klinkt erg goed, met levendig en dynamisch geluidsbeeld. De dialogen klinken lekker helder en zijn over de hele lijn prima te verstaan. De subwoofer ondersteunt de actiescènes uitstekend en geeft het geheel een mooie ambiance. De ook aanwezige Engelse DTS 5.1-track heeft een iets betere controle en klinkt een tikkeltje warmer, waardoor onze voorkeur bij deze tweede track ligt. Ruis is op geen van beide geluidsporen aanwezig. Er zijn buiten drie promotionele trailers helemaal geen extra’s te vinden op deze DVD.

Bekijk hier de originele trailer: