Chocolate DVD review

chocolate_coverChocolate***

Regie: Prachya Pinkaew

Met: JeeJa Yanin, Hiroshi Abe, Ammara Siripong, Taphon Phopwandee

Speelduur: 89′

Het verhaal is duidelijk ondergeschikt aan de actie, maar wat een knokpartijen toch weer!

Het verhaal: De autistische Zen (Jeeja Yanin) is een veelbelovend kickboxer, die qua snelheid en kracht weinig onderdoet voor haar mannelijke collega’s. Ze is ook de dochter van een oud gangsterliefje. Wanneer haar moeder dodelijk ziek blijkt en zij geen geld heeft voor medische behandeling, besluit Zen haar talent te gebruiken om haar moeder te helpen. Ze vindt een lijst met namen van gangsters die haar moeder nog geld schuldig zijn. Zen is vastbesloten elke cent op te halen, goedschiks of kwaadschiks…

chocolate_2008

Ons verdict: Zoals u merkt moet je deze Chocolate (niet te verwarren met Chocolat, de Johnny Depp-prent uit 2000) niet in huis halen voor het diepgravende scenario, maar uitsluitend voor de indrukwekkende actie- en bikkelharde knokscènes. De film stuwt vooruit als een sneltrein en de ene vechtsequentie is nog spectaculairder dan de eerdere. De regisseur van dienst is niemand minder dan Prachya Pinkaew, beroemd door het internationale succes van actietoppers als Ong-Bak en Tom Yum Goong. Levende wervelwind Tony Jaa is in geen velden of wegen te bespeuren, maar de verrukkelijke Jeeja Yanin kickt serieus wat ass in deze actiefilm. Het is verrassend dat de actrice nu maar pas naar boven komt, want sommige actiescènes zijn werkelijk ongelofelijk. De vechtchoreografie en de actieregie zijn zoals verwacht uitstekend en visueel ziet het er eveneens allemaal erg strak uit. Ben je op zoek naar een Oscar-waardige film dan ben je compleet aan het verkeerde adres, maar met het verstand op nul valt er zeker en vast te genieten van deze heerlijke Thaise ‘Chocolate’. Voer voor de actiejunkies onder ons!

De DVD: Het anamorfische 1.78:1-beeld ziet er strak uit, met een goed contrast, natuurlijke kleuren en prima scherpte. De gebruikte filmprint ziet er proper uit, zonder al teveel storende oneffenheden. De Thaise Dolby Digital 5.1-track is voornamelijk op de voorste kanalen gericht, met heldere dialogen die netjes uit de centerspeaker komen. De aanwezige filmmuziek en geluidseffecten komen behoorlijk tot hun recht, met voldoende ondersteuning tijdens de vele actiescènes. Er is ook een Thaise DTS-track aanwezig, maar buiten een tikkeltje meer detail – is het verschil niet echt wereldschokkend. De DVD is overigens verpakt in een chique ogende steelbook en het deed ons ook plezier om nog eens wat extra’s te ontdekken op een Aziatische film. Naast wat ‘Behind the scenes’-beelden, zijn er een handvol
interviews met cast- & crewleden aanwezig en een Making Of. Ten slotte bevat het schijfje enkele promotionele trailers.

Bekijk hier al de Engelse trailer van deze actieprent: