Streamingmoeheid zet rem op cord cutting in Vlaanderen

Streamingmoeheid zet rem op cordcutting in Vlaanderen© DALL-E in ChatGPT van OpenAI

Zijn de gouden jaren van streamingdiensten voorbij, streamers? Dat blijkt alleszins in nieuwe onderzoek van de IMEC digimeter 2022, gezien de resultaten van vorig jaar zich niet lijken verder te zetten. Na een indrukwekkende toename vorig jaar van 10%, blijkt cord cutting – het opzeggen van een kabelabonnement – zich dit jaar niet verder door te zetten. 78% van de Vlamingen heeft immers thuis digitale tv en dat blijkt geen stijging te zijn. Zo heeft dus de oorlog tussen Oekraïne & Rusland duidelijk zijn spoor gelaten op het Belgische streaminglandschap.

Marktaandeel van de streamingdiensten in België tot 2022

Wel, het is niet volledig status quo. Als we inzoomen op de ‘nestverlaters’ (25-34-jarigen), valt op dat de cord cutting trend zich wél doorzet. Daar heeft nog 63% (-4) een digitale kabelaansluiting en zegde 11% (+3) vorig jaar dit abonnement op. 47% (+2) van deze 25-34-jarigen heeft ondertussen toegang tot minimum 2 streamingplatformen en 29% (+5) van hen heeft daardoor geen nood meer aan toegang tot een klassiek TV-abonnement. Het traditionele tv-kijken (live afstemmen op een zenderaanbod dat via de kabel binnenkomt) is dus niet meer de norm bij mensen onder de 35. Streamingdiensten & traditionele tv-kijken houden elkaar weliswaar nog mooi in evenwicht: zowel het online zenderaanbod als de streamingdiensten bereiken de helft van de Vlamingen. 

Status quo bij VTM Go, VRT Max & GoPlay

Net als vorig jaar bereiken de Vlaamse online zenderplatformen met hun gratis online aanbod (VRT MAX, VTM GO, GoPlay) maandelijks ongeveer 1 op 2 Vlamingen (51%, -2). Ook het aantal Vlamingen voor wie het video kijken via de website of app van een tv-zender of provider een dagelijkse gewoonte is, blijft stabiel (12%, -1). Het bereik van VRT MAX blijft met 39% (+0) actieve gebruikers stabiel en gespreid over alle leeftijdscategorieën. VTM GO bereikt minstens maandelijks 27% (+1) van de Vlamingen. Ze groeien vooral bij de jongere segmenten. Bij de 18-24-jarigen zien we dat de populariteit van VTM GO sinds dit jaar hoger ligt dan VRT MAX (respectievelijk: 42% t.o.v. 37% minstens maandelijks gebruik). Beide platformen bereiken een kleine helft van de 25-34-jarigen minstens maandelijks (respectievelijk: 45% t.o.v. 46%).

Nog meer stagnatie: Netflix blijft de grootste, Disney+ stijgt lichtjes

Als we kijken naar de betalende abonnementen van (vooral internationale) streamingdiensten, zien we dat Netflix het hoogste marktaandeel blijft behouden (50%, +1), maar de groeisprong aan Disney Plus (19%, +3) moet laten. Als Netflix in 2022 nog zieltjes won, dan was dat onder de 45-54-jarigen, terwijl het bezit bij jongere leeftijdsgroepen stagneerde of lichtjes afnam. Op het vlak van actief gebruik zien we een stagnatie bij Netflix (45%, +0), en stijging bij Disney Plus (17%, +3). Verder volgt Streamz (10%, +2),  Amazon Prime Video (7%, +2) & Apple TV Plus (3%, -1). We zien dat Netflix een meer stevige rol is gaan opnemen in de kijkervaring van de 45-54-jarigen (54%, +9). Tot hier lijken er in Vlaanderen geen tekenen van verzwakking te noteren bij Netflix. Toch zijn die tekenen er wel bij jongeren. Op algemeen populatieniveau zien we een daling van het dagelijks gebruik van Netflix (14%, -4). Deze daling is nog meer uitgesproken bij de jongste leeftijdsgroepen (18-24-jarigen: 24%, -6; 25-34-jarigen: 25%, -8). Hoewel andere streamingplatformen minder sterk deel uit maken van de dagelijkse kijkgewoontes, zien we deze daling bij hen niet voorkomen.

De toekomst belooft alleszins interessant te worden met de introductie van HBO Max in België en de komst van Paramount+ via Streamz. Lees imec’s uitgebreide Digimeter voor 2022 hier.

 
 
 
Please wait...

Word een deel van de MoviePulp-community. Registreer en laat een commentaar achter