De Vlaamse Playmobil filmrecensie

De Vlaamse Playmobil filmrecensieDe Playmobil Film ** 1/2

Regie: Lino DiSalvo (Frozen, Rapunzel)

Met de Vlaamse stemmen van Cathy Petit, Dries Van Cauwenbergh, Wouter Hendrickx, Jan Van Hecke, Jelle Cleymans, Door Van Boeckel, Maja Van Honsté, Pieter Verelst, Ann Van den Broeck, Joyce Beullens, Ron Cornet & Kirsten Cools

Speeltijd: 99′

Ga kijken als je hield van de mindere Lego-films.

Het verhaal: Wanneer haar broertje Charlie plots verdwijnt in het magische PLAYMOBIL®-universum, begint Marla halsoverkop een gevaarlijke zoektocht naar hem. Dit avontuur leidt haar naar fantastische, nieuwe werelden en wel héél verrassende vrienden, zoals de gladde vrachtwagenchauffeur Del, de charmante geheime agent Rex Dasher, een schattige robot en een extravagante fee. Tijdens hun wonderlijke reis leren Marla en Charlie dat werkelijk alles mogelijk is, zolang je maar in jezelf gelooft!

De Vlaamse Playmobil filmrecensie

Ons verdict: “Wat die Denen kunnen, kunnen wij ook!”, dachten de Duitsers van Brandstätter-Gruppe, het moederbedrijf achter de populaire Playmobil-figuurtjes en haalde de hoofd van het animatiedepartment van Frozen & Rapunzel erbij om hun immense wereld van speelgoedfiguurtjes op het grote scherm te brengen. Deze neemt meteen zeer ambitieuze stappen door zowat alle werelden van Playmobil in één film te gooien en dan kan je al raden wat de eerste Playmobil-film wordt: Juist, een kakofonie.

Toegegeven, toen we in de bioscoopzaal stapte om de Vlaamse versie van de Playmobil-film te bekijken, hadden we er niet veel vertrouwen in. Eén stevige lijdensweg voor de ouders en jongvolwassenen onder ons, want metafictie zoals in de voortreffelijke Lego Batman-film was er niet te bespeuren in de trailers. Maar de waarheid ligt ergens in het midden. OK, het verhaal is rommelig, de figuurtjes zoals Marla, Charlie, Del & Rex Dasher met momenten iets te hyperkinetisch & de visual effects overdonderen je met veel te veel kleuren. Toch is het verteerbaar voor de kinderen en de kakofonie komt ergens tot zijn plooi omdat het er gewoon volledig over gaat. De verhaallijn is dus hapklaar en af & toe zo ridicuul dat het grappig wordt met andere woorden. Desondanks ga je als ouder wel blij zijn dat deze nieuwe animatiefilm voorbij is en ga je het vreselijk vinden dat er zoveel reclame te vinden is over de film. Maar goed, het is te overleven.

Kortom, de nieuwe Playmobil film is geen Lego Batman-film, maar het moet niet onder doen tegenover zijn varianten zoals Ninjago & Lego 2. Voor de fans van Playmobil is het voldoende.

De Vlaamse Playmobil filmrecensie
21star1stargraygraygray