Franchise: Cannes

Belgisch feestje in Cannes 2022: Maar liefst 4 prijzen voor Close, De 8 Bergen & Tori et Lokita

Nee, MoviePulpers, geen Gouden Palm voor een Belgische film, maar de Vlaamse filmprofessionals halen wel zowat alle andere prijzen in huis. Zo gaat Close van Lukas Dhont naar huis met de Grand Prix (2de plaats), De 8 Bergen van Charlotte Vandermeersch & Felix Van Groeningen wint de Prix du Jury (3de plaats) en een Special Prix gaat naar de broers Dardenne met Toro et Lokita. Belgisch filmproducent Bart Hamelinck (Sound of Metal) neemt de Camera d’Or mee naar huis met War Pony, het regiedebuut van Riley Keough & Gina Gammell. Wat een nacht voor de Belgisch Vlaamse & Waalse cinema!

Lees verder Belgisch feestje in Cannes 2022: Maar liefst 4 prijzen voor Close, De 8 Bergen & Tori et Lokita


Cannes 2019 kleurt opnieuw Belgisch

Cannes 2019 kleurt opnieuw Belgisch

Het is weer een mooie avond voor de Belgen op het filmfestival in Cannes. Nadat Lukas Dhont vorig jaar met Girl de Camera d’Or won, is het dit jaar aan César Díaz om het beeldje in handen te krijgen met zijn film Nuestras Madres (Our Mothers). Diaz is een Belg met Guatemalaanse roots die dankzij de Belgische producente Géraldine Sprimont & Franse Delphine Schmit een film over zijn geboorteland mocht maken. Ook de Gebroeders Dardenne, altijd lievelingen van de jury in Cannes, winnen de prijs voor Beste Regie met hun film Le jeune Ahmed. Proficiat aan allebei!

Lees verder Cannes 2019 kleurt opnieuw Belgisch



Wat is er allemaal aan de hand met Netflix in Cannes?

Banner van het festival in Cannes

Netflix blijft voor commotie zorgen. Deze keer in het filmfestival in Cannes 2017! Wat is er aan de hand met Netflix in Cannes? Netflix is haastig op zoek naar awards nadat Amazon Studios zo succesvol is met Manchester by the Sea en heeft daarom 2 nieuwe films ter selectie ingediend op het filmfestival in Cannes dat momenteel aan de gang is. Het gaat om de films Okja & The Meyerowitz Stories. Netflix is niet van plan om deze films in de Franse bioscopen te draaien en dat zorgt voor controverse bij de Franse liga van bioscoopuitbaters (FNCF). Zij vinden immers dat een film niet mag beoordeeld worden op het filmfestival van Cannes als deze niet uitkomt in de bioscoop. Dit gaat lijnrecht in tegen de filosofie van Netflix die de films uiteraard exclusief wil aanbieden op hun streamingplatform. Toch hebben de Franse bioscoopuitbaters waaronder leden zoals UGC, Kinepolis en andere onafhankelijke bioscoopuitbaters het één & het ander klaargekregen, want de Netflix-films zullen niet in aanmerking komen voor een Palme d’Or en vanaf 2018 zal het verplicht zijn om de film in Franse bioscopen uit te brengen.

Lees verder Wat is er allemaal aan de hand met Netflix in Cannes?


Cannes 2013: Return to Nuke ‘Em High – Volume 1 review

Return-To-Nuke-Em-High-posterReturn to Nuke ‘Em High: Volume 1***1/2

Regie: Lloyd Kaufman

Met: Asta Paredes, Catherine Corcoran, Zac Amico, Clay von Carlowitz, Lloyd Kaufman

Speelduur: 90′

Heerlijke terugkeer naar het cult-universum van Class of Nuke ‘Em High (’86).

Lees verder Cannes 2013: Return to Nuke ‘Em High – Volume 1 review



Cannes 2013: Een verslag

Cannes-66-posterVan 15 mei tot en met 26 mei 2013 was het weer een overrompelende kakafonie van luxe, beroemdheden, starlets, feestjes – en uiteraard ook een heleboel films – op de fameuze Franse Croisette. Dit was uiteraard voor het prestigieuze filmfestival van Cannes, dat dit jaar al aan zijn 66ste editie toe was. Ondergetekende was zoals de voorgaande jaren wederom van de partij en maakte voor ons het volgende exclusieve verslag op.

 

 

Lees verder Cannes 2013: Een verslag