Hot Fuzz DVD review

Hot Fuzz posterHot Fuzz****

Regie: Edgar Wright (Shaun Of The Dead****)

Met: Simon Pegg, Nick Frost, Timothy Dalton, Jim Broadbent

Speelduur: 115′

Een aanrader als je houdt van Britse humor in combinatie met Amerikaanse ‘old school’ actie à la Lethal Weapon***** en Bad Boys****.

Vergelijk prijzen van Hot Fuzz online op Kelkoo!

Het verhaal: Nicholas Angel is een Londense flik die leeft voor z’n job en het naleven van de wet tot zijn missie heeft gemaakt. Hij is daarenboven bereid hardhandig op te treden, mocht dit noodzakelijk zijn. Z’n bazen hebben echter genoeg van zijn geweldadige escapades en sturen hem tegen z’n zin naar Stanford, een rustiek plattelandsdorpje. Angel ontdekt vrij snel dat er vreselijke geheimen rusten achter de lieflijke facade van het dorpje … .

Simon Pegg en Nick Frost in Hot Fuzz

Ons verdict: Simon Pegg, Edgar Wright en Nick Frost scoorden eind jaren ’90 een culthit met de satirische tv comedy Spaced. Het bescheiden succes gaf hen de mogelijkheid hun kansen te wagen op het witte doek. Het resultaat was Shaun Of The Dead, een hilarische parodie op de klassieke zombiefilms van George A. Romero. De film deed het vrij goed aan de kassa en kreeg niets dan lovende kritieken. Met Hot Fuzz brengt het trio homage aan een ander genre waar ze gek op zijn, de buddy-cop films uit jaren ’80 en ’90.

Alhoewel Hot Fuzz beduidend minder echt grappige momenten telt dan Shaun Of The Dead, hebben ze toch alweer een geslaagde film afgeleverd. Om hier optimaal van de genieten moet je wel net als ondergetekende compleet verslingerd zijn aan old school policiers als Lethal Weapon, Bad Boys en Point Break****. De (vaak subtiele) referenties naar dergelijke actieklassiekers zijn niet te tellen. Uit de belichting, camerastandpunten, montage en de perfect gekozen soundtrack-flarden blijkt een diepgaande, bijna obsessionele affiniteit met het genre.

Hot Fuzz

De typische Hollywoodiaanse supercop in een (schijnbaar) saaie rurale omgeving plaatsen, was een echte meesterzet. De humor varieert van pure parodie tot gortdroge inside jokes. Het spectulaire laatste half uur perst het maximum uit het (naar Europese normen astronomisch) budget van 20 miljoen$. Daarenboven valt er te genieten van cameo’s van het kruim van de Britse comedy zoals Martin Freeman, Bill Bailey en Steve Coogan.

Hot Fuzz werd verdiend een kaskraker over het kanaal en gooide hoge ogen in de VS. Een perfecte film mag dit zeker niet genoemd worden, daarvoor sleept de het middenstuk veel te lang aan. Maar wie houdt van de betere Britse humor en over-the-top Hollywood-actie mag dit niet missen.

Voorlopig is Hot Fuzz bij ons enkel in UK import-versie verkrijgbaar. Er bestaat nog een waterkansje dat de film in het najaar (EINDELIJK) een kans krijgt in de Vlaamse bioscopen. Gezien de wispelturigheid van onze vaderlandse filmdistributeurs zou ik er niet echter niet op hopen.