Inglourious Basterds Blu-ray review

IBInglourious Basterds****

Regie: Quentin Tarantino

Met: Brad Pitt, Christoph Waltz, Diane Kruger, Eli Roth, Mélanie Laurent, Til Schweiger

Speelduur: 153′

Tarantino levert een vermakelijke semi-remake af van de gelijknamige seventies cultclassic!

Het verhaal: Tijdens het eerste jaar van de Duitse bezetting van Frankrijk is Shosanna Dreyfus (Mélanie Laurent) er getuige van hoe haar familie door Nazi-kolonel Hans Landa (Christoph Waltz) wordt geëxecuteerd. Shosanna zelf kan ternauwernood ontsnappen en vlucht naar Parijs waar ze zichzelf een nieuwe identiteit aanmeet als operateur in haar eigen bioscoop. Elders in Europa brengt Luitenant Aldo Raine (Brad Pitt) een groepje Joods-Amerikaanse soldaten op de been voor het plegen van vliegensvlugge, schokkende wraakacties. Later bundelen Raines “basterds” hun krachten met de Duitse actrice en undercoveragente Bridget von Hammersmark (Diane Kruger). Hun missie: de kopstukken van het Derde Rijk uitschakelen. Het lot brengt iedereen samen in een Parijse bioscoop, waar Shosanna haar eigen wraakplannetje ten uitvoer wil brengen….

inglourious-basterds

Ons verdict: Inglourious Basterds is een geweldig vermakelijke film. Dat zonder enige twijfel buiten kijf! Quentin Tarantino bewijst voor eens en altijd dat hij op eigenzinnige wijze geweldige verhalen kan vertellen. Toch kan ik deze semi-remake van de Italiaanse exploitation-classic The Inglorious Bastards uit 1978 niet helemaal zien als het ultieme meesterwerk van Tarantino. Daarvoor voelden de eindeloze referenties een beetje teveel aan als cliché, en hier en daar zelfs als onbeschaamde rip-off! Pulp Fiction had namelijk een ongekende originaliteit, waar (vooral) de eerste Kill Bill uitblonk in diverse heerlijke excessen. Tarantino probeert deze beide aspecten van zijn echte meesterwerken in zijn meest recente film te proppen en dit lukt over het algemeen wel, maar hier en daar trekte dit deze kijker toch wat uit de hele ervaring valt de film wat stil. Vooral de tweede helft kent wat zwakkere momenten. Niet tegenstaande bevat Inglourious Basterds enkele briljante scènes, die voor eeuwig en altijd in mijn geheugen zullen gegrift staan! En dan heb ik het zeker en vast niet over geweld (hoewel de prent een aantal bloedige scènes bevat), maar over scènes met uitmuntend acteerwerk (Christoph Waltz), een virtueuze opbouw (het ijzingwekkendebegin!!) en heerlijke humor (“That’s a bingo!”). Inglourious Basterds werd één van de grootste hits van regisseur Quentin Tarantino en is zonder enige twijfel een prent die je eens moet gezien hebben. Toch hopen we dat de gevierde cineast de volgende keer eens andere trucs bovenhaalt!

De Blu-ray: Het 2.40:1 HD-beeld is haarscherp, met een uitstekend contrast en schaduwdetail. De kleuren ogen op hun beurt warm en natuurlijk, met een solide zwartniveau. Vuiltjes zijn zoals verwacht niet aan de orde. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track is eveneens referentiekwaliteit, met een warm en dynamisch geluidsbeeld. De plaatsing van de geluidseffecten is prima, de muziek komt geweldig tot haar recht en de dialogen zijn over de hele lijn goed te verstaan. Ruis, kraakjes of andere storingen zijn helemaal afwezig. De Blu-ray bevat ook een aantal relatief boeiende extra features. Zo staat de film in de film “Nation’s Pride” (6 min.) tussen de extra’s, maar ook The Making Of Nation’s Pride (4 min.). Vervolgens heb je een rondetafelgesprek met Tarantino, Brad Pitt en filmcriticus Elvis Mitchell (31 min.), een aantal verlengde/alternatieve scènes (11 min.), een postergalerie en verrassend genoeg toch een korte hommage aan Enzo G. Castellari en de originele Italiaanse prent, in een kort, doch leuk interview en de originele bioscooptrailer van The Inglorious Bastards. Ook lollig is de “Killin’ Nazis”-trivia challenge, waar je als kijker je eigen kennis van de film kan testen. Quentin Tarantino’s Camera-Angel (3 min.) is beetje gebakken lucht, terwijl A Conversation with Rod Taylor (8 min.) ook niet iets is waar de fans echt warm zullen van worden. Als laatste bevat het schijfje nog een aantal kleinere extra’s zoals de originele trailers.

Bekijk er hier één van: