Heavy Rain PS3 review

Heavy Rain****

Regie: David Cage

Ontwikkelaar: Quantic Dream

Haal dit PS3 spel in huis als je houdt van games waarin nadenken en deductie een grotere rol spelen dan knallen en destructie, en van postmoderne film noir thrillers à la Se7en.

Het verhaal: Een regenachtige stad aan de Amerikaanse Oostkust wordt geteisterd door een seriemoordenaar -genaamd de Origami Killer- die filmt hoe hij jongetjes langzaam aan laat verdrinken. Een wanhopige vader, een vastberaden journaliste, een verbeten FBI agent, en een doorwinterde privé-detective openen de jacht op de Origami-Killer.

Het verhaal: Het is normaal niet van onze gewoonte om, naast films, ook games te bespreken op MoviePulp, maar gezien de groeiende overeenkomsten tussen beide populaire vormen van entertainment, zou hier wel eens snel verandering in kunnen komen. Avatar en andere blockbusters bestaan dezer dagen uit meer gemotioncapturde pixels dan de gemiddelde first person shooter. Uncharted 2 bewees onlangs een vele straffere avonturenfilm te zijn dan Indiana Jones 4. En deze Heavy Rain gaat zelfs nog een stapje verder met de integratie tussen cinema en games. Dit is geen spelletje meer, maar eerder een interactieve film noir, waar je -net omdat je zelf keuzes op leven en dood moet maken die het verloop van de film bepalen- intenser mee meeleeft dan met de meeste thrillers en drama’s die je op het witte doek te zien krijgt.

Toegegeven, Heavy Rain is verre van perfect. De gameplay vraagt enige gewenning, net als het trage tempo van sommige ‘chapters‘. Ook de camerastandpunten zorgen soms voor verwarring. En de speelduur is met maximaal 12 uur eerder aan de korte kant, zeker gezien de hoge kostprijs van nieuwe PS3 games. Maar wat je wel terugkrijgt voor je zuurverdiende euro’s is het origineelste ‘spel’ in jaren, met een ge(s)laagd verhaal waar het doorsnee Hollywoodscript een puntje aan kan zuigen, authentieke emotie, en prachtig gerenderde animatie die vooral tot zijn recht komt in de vorm van het Madison-personage. Met voorsprong dé gamebabe van de 21ste eeuw!

Bekijk alvast de trailer van Heavy Rain:

One thought on “Heavy Rain PS3 review”