BIFFF 2010: 5150 Rue des Ormes review

5150 Rue des Ormes*

Regie: Eric Tessier

Met: Marc-André Grondin, Normand D’Amour, Sonia Vachon, Mylène St-Sauveur

Speelduur: 110′

Een dom en comleet onzinnig scenario halen deze sterk startende Canadese horrorfilm volledig onderuit!

Het verhaal: Yannick Bérubé (Marc-André Grondin) werd toegelaten aan een belangrijke filmschool in Canada. Wanneer hij de buurt aan het verkennen is valt Yannick echter met zijn fiets. Gewond en smekend om hulp komt hij terecht bij het huis van Jacques Beaulieu (Normand D’Amour) en zijn erg religieuze gezin. Wanneer Yannick een gewonde jongeman ontdekt in het huis sluit Jacques hem op in een kamer. Snel leert Yannick dat Jacques en zijn gezin er een raar idee van gerechtigheid op nahouden…

Ons verdict: Met 5150 Rue Des Ormes maakt de Frans-Canadese cineast Eric Tessier zijn tweede horrorfilm. De eerste was schijnbaar goed ontvangen op het festival, dus we waren best wel benieuwd. In de BIFFF-catalogus omschrijft men het scenario van 5150 Rue Des Ormes als ‘slim’, maar dan heeft de organisatie toch wel een andere film gezien als wij (en met deze ‘wij’ bedoelen we dit keer buiten Moviepulp ook de rest van het publiek). 5150 Rue Des Ormes heeft zonder overdrijven één van de meest domme en onzinnige scenarios die we sinds lang hebben mogen aanschouwen. We zaten na de vertoning in het pubiek te zoeken of Uwe Boll nergens zat te grijnzen, maar helaas! De personages (en dan vooral hoofdpersonage “Yannick”) zijn werkelijk oerdom en nemen de ene debiele beslissing na de andere. De jongen krijgt niet één, maar tientallen fatsoenlijke kansen om te ontsnappen, maar doet dit niet of met weinig enthousiasme. En als je als personage je (al even domme) belagers blijkbaar niet wil verlaten, wat zou je dan als publiek nog emotioneel investeren? Erg jammer want 5150 Rue Des Ormes schiet nochtans erg sterk uit de startblokken, met een interessant uitgangspunt en enkele prima gewelduitbarstingen. Maar niet alleen het problematische scenario is een stoorzender. Tessier besluit tegen het einde ook nog wat uit te pakken met spookachtig surreële beelden, die alles alleen maar extra vertragen. We begrijpen Tessier zijn bedoeling, maar het past tegen dan gewoon niet meer in het hele concept. En zo dacht het publiek van het 28ste Brussels International Festival of the Fantastic Film blijkbaar ook van en het hoongelach (met hier en daar zelfs wat boegeroep) waren niet van de lucht! Ocharme Eric Tessier toch, want de man zat uiteraard gewoon in de zaal. Kortom, 5150 Rue des Ormes – niet te verwarren met de new-wave van Franse horror – is wat ons betreft te mijden als de pest!

Klik hieronder voor de bioscooptrailer:

Neem een kijkje op www.bifff.net voor meer info omtrent het Brusselse filmfestival.

3 thoughts on “BIFFF 2010: 5150 Rue des Ormes review”

1. Absoluut niet mee akkoord. 5150 was voor mij een van de beste films uit de bifff 2010 !
    Lekkere donkere sfeer met een goede scenario…

2. Dan zullen we het boegeroep gedroomt hebben :) De onzinnigheden in het scenario waren zeker tegen het einde niet meer te tellen. Geef nu toe, hoe vaak kon Yannick ontsnappen? En pas tegen het einde krijgt hij handboeien??? De verschillende journalisten en toeschouwers die ik gesproken heb waren dezelfde mening toegedaan.