Disturbia review

disturbia-poster.jpgDisturbia***

Regie: D.J. Caruso (The Salton Sea****, The Shield*****)

Met: Shia LaBeouf, Sarah Roemer, Carrie-Ann Moss, David Morse, Aaron Yoo

Speelduur: 105′

Ga kijken naar deze geslaagde update van Rear Window***** als je houdt van spannende thrillers met een twist.

Het verhaal: Kale verkoopt z’n leraar Spaans een mep en wordt onder huisarrest geplaatst. Omdat de tiener met z’n enkelband het huis niet uitkan, begint Kale z’n buurt te spioneren. Nadat Mr. Turner, zijn buurman, verdacht gedrag vertoont, geraakt Kale er meer en meer van overtuigd dat hij naast een moordenaar woont. Samen met de sexy girl next door en z’n nerdy beste vriend trekt hij op onderzoek uit … .

Shia LaBeouf in Disturbia

Ons verdict: Alfred Hitchcock is zonder twijfel één van de meest invloedrijke regisseurs aller tijden. De hommages aan de master of suspense zijn bijna niet te tellen. Zo bevat het gehele oeuvre van Brian De Palma wel één of meerdere Hitch-verwijzingen. Steven Spielberg gebruikte een shot uit Vertigo**** in Jaws*****. Gus Van Sant’s remake van Psycho***** was zelfs een letterlijke kopie van het legendarische origineel. Ook Rear Window, waarin een aan een rolstoel gekluisterde James Stewart zijn buurman verdenkt van moorddadig gedrag, werd al meerdere malen geadapteerd en geparodieerd. Herinner je bijvoorbeeld de klassieke Simpsons-aflevering waarin Bart zijn been breekt, een gehele zomer op zijn kamer opgesloten zit en denkt dat Ned Flanders zijn vrouw heeft vermoord.

Disturbia volgt ook de basispremisse van Rear Window maar bevat genoeg nieuwe elementen om te spreken van meer dan een banale remake. Regisseur DJ Caruso gebruikt 21ste eeuwse technologie (digitale camera’s, mobiele telefoons, laptops, Ipods, …) als echte verhaalelementen die de spanning opdrijven tot nagelbijtende hoogte. De laatste 10 minuten glijdt Disturbia jammer genoeg af naar het niveau van een banale slasher maar tegen dan heb je er al 90, mooi opgebouwde, spannende minuten opzitten. Shia LaBeouf bewijst dat hij z’n status als dé coming man van Hollywood meer dan waard is. Karakteracteur David Morse zet een bijzonder creepy Mr. Turner neer. Het enige minpunt was de routineuze prestatie van een fel verouderde Carrie-Ann Moss (Trinity lijkt eeuwen geleden) als de moeder van de protagonist. Disturbia werd in de VS dé sleeperhit van het voorjaar, maar ik betwijfel of de film bij ons even hoge toppen gaat scheren. Daarvoor biedt het witte doek iets te weinig meerwaarde aan deze pretentieloze thriller. Maar wanneer Disturbia binnen enkele maanden verkrijgbaar is op DVD raad ik hem ten zeerste aan. Benieuwd wat LaBeouf ervan gaat maken als Indy’s zoon in Indiana Jones 4?

In onderstaand interview vertelt Shia Labeouf over zijn rollen in Disturbia en Transformers****:

5 thoughts on “Disturbia review”

1. Vond m mwah…

Kruising tussen Rear Window en tienerfilm deed me eerlijk gezegd niet zoveel.

Maar desalniettemin is dit zeker voor de doelgroep geen slechte film.

2. Disturbia vond ik wel naar men zin.Vooral het spelen met de hedendaagse privacy-grenzen hield me wakker doorheen de eerste trage helft.Daarna ontplooide de film zich tot een spannende en origele ‘horrorfilm’.3 sterren is weliswaar genoeg!