The Next Three Days review

The Next Three Days ***

Regie: Paul Haggis (Crash)

Met: Russell Crowe, Elizabeth Banks, Olivia Wilde, Brian Dennehy, Liam Neeson

Speelduur: 130′

Ga kijken als je houdt van een oerdegelijk -maar langdradig- actiedrama met een vleugje Prison Break.

Het verhaal: Wanneer een (onschuldige?) vrouw tot levenslang wordt veroordeeld voor de moord op haar baas, zet haar echtgenoot alles op alles om haar uit de gevangenis te bevrijden … .

Ons verdict: Dat Paul Haggis, de regisseur van serieuze drama’s als Crash en In The Valley of Elah -waarin ‘grootse’ thema’s als racisme en de oorlog in Irak onder de loep werden genomen-, zich niet te tevreden zou stellen met een actiethriller pur sang zag iedereen aankomen. Maar toch is dat precies een het grootste euvel van The Next Three Days, het is een simpel script, dat vraagt om een simpele (actie)regisseur, wat Haggis overduidelijk niet is. In plaats van zich te concentreren op de ontsnapping uit de gevangenis, krijg je eerst een -uitstekend geacteerd, en geschreven, dat moet gezegd worden- familiaal melodrama van bijna anderhalf uur, vooraleer de stevige actie -aangekondigd in de trailer- losbarst. Toch blijft The Next Three Days grotendeels overeind als volwassen actiedrama, met grote dank aan de ijzersterke acteerprestatie van Russell Crowe die geboren is om dit soort antihelden te vertolken. Ook Elizabeth Banks bewijst haar waarde als dramatische actrice, na jaren vooral furore te maken in komedies allerhande. Verwacht echter niet te veel van Liam Neeson, die in de marketing wordt aangekondigt als één van de hoofdrolspelers. Zijn inbreng beperkt zich tot een memorabele cameo van een paar minuten. Als je Frits en Freddy al gezien hebt, en niet met de koters naar Megamind of Megamindy moet, zal The Next Three Days je zeker twee uurtjes zinvol bezig houden in de bioscoop, maar wij hadden hier toch véél meer van verwacht.

Bekijk alvast de trailer van The Next Three Days.

2 thoughts on “The Next Three Days review”