The Lincoln Lawyer review

The Lincoln Lawyer ***1/2

Regie: Brad Furman (The Take)

Met: Matthew McConaughey, Ryan Philippe, Marisa Tomei, William H. Macey, Josh Lucas, John Leguizamo, Bryan Cranston

Speelduur: 110′

Ga kijken vanaf 25 mei (of nu al in Nederland) als je houdt van gelikte rechtbankthrillers als Fracture.

Het verhaal: Mick Haller is een gehaaide advocaat die zijn zaakjes voornamelijk afhandelt vanop de achterbank van zijn wagen. De meeste van zijn klanten zijn dan ook straatcriminelen. Maar wanneer hij wordt ingehuurd door een rijkeluiszoontje verdacht van verkrachting, neemt zijn leven een gevaarlijke wending … .

Ons verdict: We waren het bijna vergeten maar Matthew McConaughey kan wel degelijk acteren. Alhoewel hij de laatste 10 jaar vooral te zien was in makke romcoms (meestal aan de zijde van Kate Hudson), toonde hij ooit zijn kunnen in degelijke films als Lone Star, A Time To Kill en U-571. In The Lincoln Lawyer krijgen we opnieuw McConaughey op zijn best, als arrogante advocaat die voor niets terugdeinst om zijn cliënten vrij te pleiten, en bovendien nergens de neiging heeft om zonder shirt rond te lopen (sorry dames, red.). McConaughey krijgt bovendien versterking van een stevige nevencast met onder meer Ryan Philippe, William H. Macey en Marisa Tomei (op haar 47ste nog steeds een MILF van formaat) in goeie doen. Toegegeven, het verhaaltje van The Lincoln Lawyer is al eerder verteld in gelijkaardige rechtbankthrillers. Maar dankzij de gelikte regie van Brad Furman, de snedige dialogen, de helse vaart, en de soundtrack vol vintage soul en hiphop, maal je daar niet om. Als een must-see op het witte doek zou ik dit niet bestempelen, maar entertainen doet deze film wel, bijna 2 uur lang. Ontdek het vooral zelf!

Bekijk alvast de trailer van The Lincoln Lawyer.