Fast Five review

Fast Five ****1/2

Regie: Justin Lin (Fast & Furious)

Met: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Jordana Brewster, Tyrese Gibson, Ludacris, Matt Schulze, Sung Kang, Joaquim de Almeida

Speelduur: 125′

Ga kijken als je één van de strafste actieprenten van de voorbije vijf jaar zelf wil beleven op het witte doek.

Het verhaal: Opgejaagd door een nietsontziende federaal agent, en een Braziliaanse druglord proberen Toretto, O’Conner en de hele crew een gewaagde overval te plegen in de drukke binnenstad van Rio De Janeiro … .

Ons verdict: We hadden nooit verwacht dit te zeggen maar dit vijfde deel van de Fast & Furious franchise schrijft zowaar filmgeschiedenis. Of ken jij één film eindigt op vijf, die zowaar beter is dan de som van de vier voorbije delen? Rocky V, Police Academy 5, Halloween 5, en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan, allemaal stinkers van formaat. Maar Fast Five ontsnapt aan dit lot, meer zelfs, dit is één van de strafste actieknallers van de laatste jaren. Niet dat er keuze te over was in het genre, maar toch een hele prestatie! Waar de eerste twee F&F films vooral bedoeld waren voor ‘Johnny’s’ die wel eens een tuningsalon bezoeken, deel 3 eerder een tienerdrama was, keerde het tij bij de vorige sequel. Maar anders (en beter) dan bij Fast & Furious hebben ze deze keer wel simpel doch degelijk verhaaltje verzonnen om de hele overlevende crew (van alle vier vorige films, red.) terug te brengen, en blaast de actie en het spektakel je bij momenten uit je bioscoopzetel. Naast alle gekende gezichten uit de franchise is het ook geweldig om Dwayne ‘The Rock’ Johnson head-to-head te zien gaan met zijn collega-spierbundel Vin Diesel. Hun keiharde gevechtsscène naar het einde toe haalt echt wel het maximum uit wat toegelaten is in een PG-13 (kinderen-toegelaten, red.) productie. Maar daar blijft het lang niet bij qua actie. De initiële treinroof, de achtervolging in favela’s, en vooral de heerlijk over-the-top carchase in de climax, allemaal worden ze even in-your-face en snedig in beeld gebracht door regisseur Justin Lin (dit wordt een hele grote, red.). Het doet anno 2011 bovendien deugd om nog eens mensen van vlees en bloed dit soort capriolen te zien uithalen in plaats van superhelden in spandex, gigantische robotten of buitenaardse snoodaards. Als Fast Five één mankement heeft, is het de te lange speelduur. Vooral in de Ocean’s Eleven-achtige tweede act had gerust links of rechts de schaar gemogen. Dat is echter detailkritiek. Fast Five legt de lat meteen zéér hoge het zomerblockbusterseizoen 2011. Benieuwd wie of wat erover geraakt?

Bekijk alvast de geweldige trailer, en je weet meteen wat te verwachten van Fast Five.

Ook onderstaande featurette over de clash tussen Vin Diesel & The Rock is best het bekijken waard.