Midnight in Paris review

Midnight in Paris ****

Regie: Woody Allen (Vicky Cristina Barcelona, Manhattan, Annie Hall)

Met Owen Wilson, Rachel McAdams, Kathy Bates, Michael Sheen, Carla Bruni, Kurt Fuller, Adrien Brody, Marion Cotillard, Corey Stoll,…

Speeltijd: 94′

Ga kijken als je hield van A Single Man.

Het verhaal: Gil is een succesvolle Hollywood scenarioschrijver die de sleur van zijn leven probeert te doorbreken door naar Parijs af te zakken met zijn verloofde om daar een roman te schrijven. Gil heeft een bijzondere voorliefde voor de jaren ’20 en Parijs is de perfecte stad om zijn fantasie de vrije loop te laten. Gil’s fantasie wordt plotseling realiteit als hij op een nacht door Parijzenaars wordt vervoerd met een oldtimer. Vreemd genoeg herleeft hij iedere nacht als het ware de jaren ’20 met zijn idolen F. Scott & Zelda Fitzgerald, Ernest Hemingway, T.S. Eliot, Pablo Picasso, Salvador Dalí en ga zo maar verder.Ons verdict: Woody Allen’s films gaan al jaren rond en zijn voor vele filmliefhebbers legendarisch met romantische komedies zoals Manhattan en Annie Hall. Ondanks zijn divers filmrepertoire gaat Woody Allen met Midnight in Paris terug naar zijn roots en dit is wederom een schot in de roos na zijn recentste Vicky Cristina Barcelona.

Midnight in Paris is een uber gezellige film met een heerlijke cinematografie en betoverende beelden van de stad Parijs. Het verhaal van Midnight in Paris bevat voor mij persoonlijk iets teveel simulacra, omdat er culturele symbolen uit de jaren ’20 op een goedkope manier vertoond worden. Maar het concept van het heden dat steeds op zoek is naar de gouden jaren in het verleden is wel van meesterlijke waarde. Bovendien geraakt Woody Allen ermee weg dankzij een succesvolle casting en prachtige acteerprestaties van o.m. Adrien Brody als Salvador Dali en Corey Stoll als Ernest Hemingway. Het romantisch gecast koppel Owen Wilson en Rachel McAdams springen er weliswaar niet bovenuit.

Besluit: Midnight in Paris is een aanrader voor iedere romantische ziel die houdt van de stad Parijs. Woody Allen fans zal ik immers niet moeten overtuigen om Midnight in Paris te bekijken in de cinema. Bekijk onderaan fragmenten (Tourist, Anti-Social en Why Are You So Dressed Up?) uit Midnight in Paris:

Midnight in Paris Clip door teasertrailer

2 thoughts on “Midnight in Paris review”