1408 cinema review

1408 Poster1408***

Regie: Mikael Håfström (Derailed)

Met John Cusack, Samuel L. Jackson, Mary McCormack, Tony Shalhoub, Len Cariou en Jasmine Jessica Anthony.

Speeltijd: 94′

Ga kijken als je hield van horrorfilms zoals Cube.

Vergelijk prijzen van 1408 online op Kelkoo!

Het verhaal: Mike Enslin is een horrorschrijver die zijn inspiratie haalt door te slapen in griezelige kamers. Op een dag valt zijn oog op kamer 1408 in het Dolphine Hotel te New York. Deze donkere kamer heeft al meer dan honderd slachtoffers gemaakt, maar Mike gelooft er niet veel van. De manager doet er alles aan om Mike van gedachten te veranderen, maar na veel vijven en zessen mag hij er eindelijk slapen. Had hij dit maar beter niet gedaan…

Coole poster van 1408

Ons verdict: Op een bepaalde leeftijd krijg je genoeg van bloed en ingewanden in slachterfilms à la The Hills Have Eyes* en Freddy vs. Jason*. De supersterke villian die duizend keer opstaat en de clichematig verschiet-momenten in dat soort film storen me gewoon overmatig. Meestal boeit dat soort films mij niet meer, maar 1408 leek me een apart verhaal te hebben. Uiteindelijk bleek de horrorfilm in mijn ogen één van de origineelste horrorfilms van het jaar te zijn. Deze horrorfilm met een script van Stephen King aan de oorsprong neemt een traditioneel griezelig plekje en tovert het om tot een surrealistisch nachtmerrie. Heerlijk als je nooit meer in een donkere hotekamer wil slapen! Het verhaal van de film waarin de hoofdpersoon zijn trauma’s herbeleefd, bouwt zich mooi op met een klein (minder verrassend) climaxje aan het einde. deze horrorfilm valt dus zeker te pruimen, maar ergens had ik nog een gevoel dat het beter kon. Waarschijnlijk had dit te maken met John Cusack (die ik eigenlijk niet graag zie spelen) en het genre dat niet aan mij besteed is.

Besluit: Als je eens een verrassende horrorfilm wil bekijken, kijk dan gerust 1408 een keer. Ik raad je aan om deze film een keer te bekijken op een donkere nacht voor de televisie. Onderaan kan je een interview met John Cusack bekijken:

3 thoughts on “1408 cinema review”