Drive review

Drive ***1/2

Regie: Nicolas Winding Refn (Bronson)

Met: Ryan Gosling, Carey Mulligan, Bryan Cranston, Albert Brooks, Christina Hendricks, en Ron Pearlman

Speelduur: 95′

Ga kijken vanaf 2 november als je houdt van stijvolle jaren ’80 actiethrillers als To Live and Die in L.A. en Thief.

Het verhaal: Een Hollywood stuntman die bijklust als getaway driver geraakt betrokken bij een noodlottige romance, en een mislukte overval … .

Ons verdict: Toen de eerste beelden van Drive op vrijgegeven werden, waren wij danig onder de indruk van deze ode aan de stijlvolle ’80s actiethrillers van de jonge Walter Hill en Michael Mann. Na het bekijken van de volledige film kunnen we Drive nog steeds van harte aanbevelen, maar is ons enthousiasme toch enigszins getemperd. Jazeker, zodra de keiharde actie losbarst zit je gebeiteld voor drie kwartier top entertainment voor en door volwassenen in een heerlijk retro-sfeertje. Jammer genoeg wordt dit vooraf gegaan door een redelijk saaie eerste helft waarin de Deense cineast Nicolas Winding Refn zich iets te nadrukkelijk wil onderscheiden als ‘arthouse’ variant op B-actieknallers als pakweg The Transporter. Gelukkig kan je ook in die eerste 50 minuten genieten van het stevige acteertalent van Ryan Gosling (samen met Jeremy Renner dé coming man in Hollywood momenteel), Cary Mulligan, Bryan Cranston, en met name Albert Brooks en Ron Pearlman die beiden excelleren als bad guys van dienst. Ook de hypnotiserende -naar de jaren ’80 referende- synth soundtrack moet je gehoord hebben uit bioscoopspeakers. Kortom, Drive is zéér zeker een aanrader voor liefhebbers van het genre, maar het is niet het semi-meesterwerk geworden waarop wij verhoopten.

Bekijk alvast de heerlijke Red Band trailer van Drive.

10 thoughts on “Drive review”

  1. slechte film begon al met generiek in het roze. heb deze gezien op fortis dagen in metropolis. te artistieke film, te traag en trailer geeft verkeerd beeld (verwacht actie terwijl die er niet echt is). 1.5/5 voor mij

  2. @Steve: ik had er toch meer van verwacht … :p

    @Yves: eum, check de poster, en schrik dan niet van de ‘roze’ generiek, die pastel en fluo-tinten zijn trouwens eigen aan de hele ’80s retro feel (zie ook Miami Vice etc …)

  3. @kenneth: die poster hing niet bij kinepolis. ik had er veel meer van verwacht zoiets als transporter. las imdb voor ik deze ging zien en daar bleek te staan actie, crime maar dat is een totaal verkeerd beeld.

  4. @Kenneth: Jaja :) you can’t win em all ;-)

    @Yves: Het gaat over een bankoverval gone wrong. Dat is volgens mij crime… en helaas hebben megalomane hacks zoals Michael Bay of talentloze wannebe cineasten à la Boll de term actie naar de knoppen geholpen. Actie hoeft niet altijd schieten en explosies te zijn om de twee seconden. Het gaat om opgebouwde spanning, de pay off, het investeren in karakters, dat wanneer het dan allemaal losbarst, je weggeblazen kan worden. De tweede helft is wraakactie van de bovenste plank, met scènes die niet vreemd zouden staan in Irreversiblé. Refn heeft de klassieke actie van de eighties willen injecteren met idd wat art, en snap niet hoe de kleur van credits of een poster iets kunnen afdoen aan de kwaliteit van een film.

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.