Brotherhood of the Wolf Blu-ray review

Brotherhood of the Wolf****

Regie: Christophe Gans

Met: Samuel Le Bihan, Vincent Cassel, Marc Dacascos, Emilie Dequenne, Monica Bellucci

Speelduur: 140′

Eén van de coolste Franse fantasyfilms nu eindelijk op Blu-ray!

Het verhaal: We schrijven het jaar 1766. Het dorpje Gévaudan word al lange tijd geteisterd door een onuitroeibaar monster dat een spoor van dood en verderf achterlaat. Frankrijk staat hierdoor in rep en roer en koning Lodewijk XV stuurt ridder Grégoire De Fronsac (Samuel Le Bihan) en zijn trouwe metgezel Mani (Marc Dacascos) richting Gévaudan om het zaakje te onderzoeken en het monster te doden. Aangekomen op bestemming ondervindt Grégoire De Fronsac dat niet alles is wat en dat weinig mensen te vertrouwen zijn…

Ons verdict: Wie dacht dat fantasy- en horrorfilms enkel in Hollywood gemaakt worden heeft het goed mis! Christophe Gans, een talentvolle genrevirtuoos uit Frankrijk, leverde in 2001 met Brotherhood Of The Wolf – ofte Le Pacte Des Loups – een indrukwekkend actie-/fantasyspektakel af, met zéér geslaagde oosterse invloeden. De man was ook verantwoordelijk voor het gestileerde Crying Freeman en de horrorwerkstukjes Necronomicon en Silent Hill. In de hoofdrollen hebben we een vrij indrukwekkende cast met Franse topacteurs als Vincent Cassel (Dobermann, Les Rivieres Pourpres), Samuel Le Bihan (Total Western), Monica Bellucci (Dobermann, The Matrix Reloaded), maar ook Belgische acteurs als Emilie Duquenne (Rosetta) en Johan Leysen (Daens, De Johnsons). Maar de show wordt toch wel gestolen door de charismatische Amerikaans acteur Marc Dacascos. Deze zwaar onderschatte acteur moet het in eigen land doen met B-films, dit terwijl hij internationaal potten brak in absolute topproducties zoals deze Le Pacte Des Loups.

Naar het einde toe is de rek er helaas een beetje uit en mits wat extra montage had er een écht meesterwerk in gezeten voor Gans, maar deze Brotherhood of the Wolf is sowieso een must voor de liefhebbers van horror, actie en fantasy. De prent werd overigens een dikke internationale hit, maar vreemd genoeg kwam niemand op het idee voor een sequel/prequel. En het is niet dat regisseur Gans het tegenwoordig nog zo druk heeft (zijn laatste film dateerd alweer van 2006). Jammer maar helaas!

De Blu-ray: Het 2.35:1 HD-beeld is scherp, met een goed contrastniveau en schaduwdetail. Het beeld is verder detailrijk en de kleuren ogen natuurlijk en helder. De gebruikte print is zoals verwacht vrij van vuil en beschadiging. De Franse DTS-MA 5.1-track klinkt warm met een knap gevoel richting en bass. De achtergrondgeluiden en andere effecten vliegen aggresief om je oren, met veel spreiding en detail! Er is eveneens een Franse DTS-MA 2.0-spoor aanwezig. De beide tracks zijn overigens volledig vrij van ruis en andere geluidsstoringen. Erg veel extra features zijn er helaas niet te vinden, maar wat er te ontdekken is maakt wel veel goed. Het gaat namelijk om de bijna tachtig minuten durende ‘behind the scenes’-docu die missing in action was op de DVD-versie. Deze geeft een mooi beeld hoe de film tot stand is gekomen en geeft ons de kans om de sfeer op de set op te snuiven. Een must voor de fans van de film!

Bekijk hieronder nog eens één van de trailers: