Man on a Ledge review

Man on a Ledge ***

Regie: Asger Leth

Met: Sam Worthington, Elizabeth Banks, Jamie Bell, Genesis Rodriguez, Ed Harris, Edward Burns, Anthony Mackie

Speelduur: 100′

Ga kijken als een entertainende maar weinig originele mengeling van Inside Man, The Fugitive en Ocean’s Eleven je wel aanspreekt.

Het verhaal: Een man gaat op een richel staan (21 verdiepingen hoog) van een chique hotel in hartje Manhattan, en zet zo de hele stad in rep en roer. Wil hij zelfmoord plegen of is er meer aan de hand …

Ons verdict: Man on a Ledge is op zijn minst een vreemde film. Enerzijds probeert ie vruchteloos iets te vertellen over hoe de huidige economische crisis de kleine man tot wanhoop drijft, terwijl de superrijken alleen maar rijker worden. Anderzijds is dit gewoon een weinig originele maar best entertainende B-thriller die schaamteloos hele plotlijnen en shots steelt van -betere- films als Inside Man, The Fugitive en Ocean’s Eleven. Wat Man on a Ledge echter redt van de gemiddelde straight-to-disc release zijn de bekende namen in de cast, en de heerlijk foute dialogen die ze mogen ten berde brengen. (“Op een dag ga jij je lul tussen de verkeerde deur steken, en iemand gaat ze dichtslaan!”, red.). Let wel, niet iedereen in de cast zit op hetzelfde niveau: Banks, Bell, Burns, Mackie en vooral de geweldige Ed Harris (zonde dat ie maar een kwartiertje in beeld is, red.) kwijten zich uitstekend van hun taak. Zelfs dé nieuwe filmbabe van 2012 (ja nu al, red.), Genesis Rodriguez, camoufleert haar duidelijk gebrek aan acteertalent, met andere ‘talenten’. De zwakste schakel is echter protagonist Sam Worthington. Hij mag dan sinds Avatar een superster zijn, een groots acteur zit er toch niet in verscholen. Wanneer hij overschakelt in actie-modus zit het allemaal best goed, maar het probleem is dat Worthington het grootste gedeelte van de film stilstaat op de richel uit de titel. Je kan je afvragen wat een acteur van het kaliber Russell Crowe/Edward Norton hiermee had aangevangen? Kort samengevat: Man on a Ledge zal je nergens vervelen, maar ik zou er niet meteen voor naar de bioscoop hollen. Wacht gerust op de DVD release.

Bekijk alvast een korte making-of van Man on a Ledge.