A Serbian Film Blu-ray review

A Serbian Film****

Regie: Srdjan Spasojevic

Met: Sergej Trifunovic, Srdjan Todorovic, Katarina Zutic, Ana Sakic

Speelduur: 104′

De goorste, donkerste en meest grensoverschrijdende horrorfilm aller tijden is UNCUT op DVD en Blu-ray! Durf jij de uitdaging aan?

Het verhaal: Milos (Srdjan Todorovic) is een ex-pornoster die gelukkig is samen met zijn knappe vrouw en een schat van een zoontje. Toch denkt hij soms nog wel eens terug aan zijn gloriedagen als dé pornoster bij uitstek. Niet voor de vele knappe vrouwen die voor zijn voeten neervielen, maar vooral omdat hij zijn vrouw en zoon veel meer kon geven! Het gezin van Milos heeft het namelijk niet breed en het is soms behoorlijk schrapen om rond te komen. Het is dan ook even twijfelen wanneer Milos plots een aanbod krijgt om tegen een erg hoog bedrag nog één keer mee te doen in een volgens de regisseur erg bijzonder en kunstzinnige pornofilm. Hiermee zouden al hun zorgen in één klap van de baan zijn! Er is echter één voorwaarde: Milos mag niet weten waarover de bewuste film gaat…

Ons verdict: We dachten dat we alles gezien hadden op het gebied van horror en geweld, maar toch kon niets ons voorbereiden op A Serbian Film. Dit stukje extreem gebalde cinema verlegt de grenzen van het toelaatbare zo ver (vergeet zaken als À l’intérieur en Martyrs), dat deze letterlijk niet meer op een legale manier kunnen overschreden worden. En bizar genoeg is de film nergens gratuit of extreem geweld zonder een reden. Integendeel! Regisseur Srdjan Spasojevic houdt ‘ons’ mensen weer maar eens een spiegel voor hoe ‘naar de kloten’ we wel niet zijn. De seksueel expliciete scènes en het extreem harde geweld komen in een sneltempo aan en hier en daar dreigt Sapsojevic zelfs even echt te ver te gaan. Vreemd genoeg is dat net wat deze film zo sterk of relevant maakt. Want hoe beestachtig, pervers en barbaars (kinderen zijn niet veilig overigens!) het geweld en de seks ook is, je kijkt niet weg! En er stond ook niemand in de zaal recht. Het was zelfs vaak bijzonder stil! Het contrast met de manier waarop alles is gebracht maakt het vaak allemaal nog net iets moeilijker te slikken. Want hoe je het ook draait of keert A Serbian Film ziet er geweldig uit. De film heeft feilloze montage, uitstekend camerawerk en daarbovenop is het acteerwerk ijzersterk.

Vooral Srdjan Todorovic is prijswaardig in de hoofdrol en het zou ons niet verwonderen als we deze even later in internationale of zelfs Amerikaanse films zien opduiken. Ook opmerkelijk is het effect van de verschrikkelijke oorlogen in Joegoslavië dat letterlijk in elke scène voelbaar is. De onvermijdelijke tegenstanders horen we al aankomen dat dit het tonen van dit extreme geweld, het over-the-top cynisme en de expliciete seks toch niet kan goedpraten en we stelden ons deze vraag soms ook wel af. Misschien is het net wat de regisseur en de producenten met A Serbian Film willen zeggen? Het is in elk geval een feit dat deze nihilistische mix van (bijna letterlijk!) maagomkerende seks, wraak en geweld ons van begin tot einde letterlijk tot het puntje van onze stoel heeft gehouden en dat is tegenwoordig bijzonder weinig films gegeven. Ook verdient regisseur Srdjan Spasojevic respect om zijn donkere visie zonder enige compromis tot het einde door te trekken. Niet iedereen zal even wild zijn van A Serbian Film en à la Irréversible of Salo zal de productie evenveel voor- als tegenstanders hebben. Hoe dan ook zal de prent niemand koud laten (getuige al de wereldwijde controverse rond de film). Een absolute must voor de diehard horrorliefhebbers met een erg sterke maag. En dat is dit keer geen loze waarschuwing!

De Blu-ray: Het originele 2.35:1-beeld spat vanaf de eerste momenten van het scherm, met een scherpe weergave en een prima contrast. De zwarte tinten ogen solide en de overige kleuren komen mooi tot hun recht. Hier en daar is er wat korrel aanwezig, maar dit is een stijlkeuze van de makers. Printbeschadigingen zijn zoals het hoort niet aanwezig. De Servische DTS-HD 5.1-track stelt eveneens niet teleur, met een ruim geluidsbeeld en een fraaie dynamiek. De dialogen komen over de hele lijn goed tot hun recht, alsook de pompende filmmuziek. Ruis en andere storende onregelmatigheden zijn niet aan de orde. De Nederlandse ondertiteling is over de hele lijn foutloos. Buiten een paar cross-promotionele trailers zijn er helaas geen extra features aanwezig op de Blu-ray. Een beetje jammer, aangezien de weliswaar gelimiteerde DVD versie BARST van het bonusmateriaal (interview, de volledige originele soundtrack en zelfs de Blu-ray versie). Aan U de keuze!

Bekijk hier de bioscooptrailer:

Wil jij de volledig ongeknipte versie van het ultieme staaltje van extreme cinema? Deze kan je hier aanschaffen!

5 thoughts on “A Serbian Film Blu-ray review”

1. deze onlangs gekocht in videotheek voor 5 euro maar nog niet gezien omdat ik er nog veel moet zien. had er al veel over gelezen daarom gekocht maar is deze echt zo goor en brutaal als ze zeggen? heb hem wel al eens opgezet enhoofdstukken overlopen maar op eerste zicht zag ik niets erger dan hostel of saw.

2. Het is zeker geen SAW of Hostel… Niet inhoudelijk en dergelijke. It’s a different beast, in every sense of the word.

3. nog nooit zoiets walgelijks gezien..
    dat ze zulke films mogen verkopen!!
    echt verschrikkelijk. krijg die beelden nooit meer uit mijn kop.
    geen aanrader voor mensen die verstand hebben

4. film gezien en begrijp niet wat er zo walgelijk aan is. er zijn veel andere films die meer laten zien dan dit. het verhaal is wel apart maar dan vind ik human centipede 2 echt wel goor en veel zieker (vooral die zwangere dame in auto). zoveel ophef hierrond is niet nodig. wat vinden jullie?

5. Hell, omdat we in een vrij land leven. En estetisch is ASF een straf gemaakte prent die aankomt als een mokerslag. Bovendien maakt de hoes het duidelijk, en ONZE quotes op de DVD en BR-cover, dat het géén Disney-vertier is. @Yves: Onze recensie kan je lezen hierboven. THC2 is overigens idd goor, maar het kader is lelijk en gewoon als doel om te shockeren. Waar ASF effectief cinema is. Door dit contrast waren/zijn veel mensen geschokt.