Gone Baby Gone review

Gone Baby Gone posterGone Baby Gone*****

Regie: Ben Affleck

Met: Casey Affleck, Michelle Monaghan, Ed Harris, Morgan Freeman, Amy Ryan

Speelduur: 115′

Ga kijken naar dit ingetogen misdaaddrama (dat op de valreep nog een plaatsje krijgt tussen het beste van 2007 ) als je hield van Mystic River****.

Het verhaal: Patrick Kenzie is een derderangsdetective die gespecialiseerd is in het terugvinden van vermiste personen. Wanneer er in zijn eigen ruige buurt een peuter verdwijnt wordt hij ingehuurd door de familie om haar op te sporen. Zijn speurtocht leidt hem naar de grimmige onderwereld van Boston die wordt bevolkt door junks, drugsdealers en corrupte flikken … .

Casey Affleck in Gone Baby Gone

Ons verdict: De filmcarrière van voormalig wonderkind, Ben Affleck, ging op zijn zachtst gezegd niet over rozen. Na het succes van Good Will Hunting*** werd Affleck samen met zijn partner in crime, Matt Damon, aangehaald als Hollywoods hoop in bange dagen. Waar Damon effectief uitgroeide tot één van de grootste sterren op deze aardkloot, verging het Affleck heel wat minder. Een serie flops (Daredevil*, Gigli*) en het Bennifer-débacle zorgden ervoor dat de voormalige glamourboy op enkele jaren uitgroeide tot dé loser van Hollywood. Maar Affleck kruipt langzaam uit het dal. Na zijn uitstekende vertolking in Hollywoodland***, slaagt hij nu terug met het geweldige Gone Baby Gone. Deze keer keer nam Affleck echter op indrukwekkende wijze plaats in de regiestoel van een verrassend volwassen misdaaddrama waarin waarachtig wordt geacteerd.

Niet in het minst door Affleck’s jongere broer Casey, die steeds meer naar het voorplan treedt de laatste tijd. Zijn sublieme vertolking als aan lager wal geraakte privédetective, is werkelijk één van de acteerprestaties van het jaar. Hij wordt daarenboven geruggesteund door goed volk als Monaghan, Harris, Freeman en een resem sterke karakteracteurs die hun sporen verdienden bij de geniale tv serie The Wire*****. Gone Baby Gone vertoont overigens nog meer overeenkomsten met deze meesterlijke misdaadreeks: de sobere regie, een complex plot, psychologische diepgang, ultrarealistische personages en de grote Dennis Lehane die het compromisloze bronmateriaal levert. Gone Baby Gone is een grauwe, volwassen brok cinema die uw aandacht meer dan verdient. Maak dat je in die bioscoop zit, want ik heb het donkerbruin vermoeden dat dit pareltje het niet lang zal trekken in onze vaderlandse multiplexen. Je moest al weg zijn!

8 thoughts on “Gone Baby Gone review”

1. Sounds like my kind of movie!

Maarre wat lees ik verder? Good Will Hunting wordt gewaardeerd met 3* en Daredevil maar met 1*?