Sleeping dogs PS3 review

Sleeping dogs ****

Makers: United Front / Square Enix

Stemmenwerk van ondermeer: Will Yun Lee, Tom Wilkinson, Kelly Hu, Lucy Liu

Verkrijgbaar ovoorPS3, XBox360 en PC.

Speelduur: minimaal 12u voor story mode, en het dubbele voor 100% completion

Haal deze topgame in huis als je houdt van GTA, en films als The Departed én het betere werk uit de Hong Kong cinema ( denk aan: John Woo, Tsui Hark, Johnnie To)

Het verhaal: Wei Shen is een geharde flik die terugkeert vanuit San Francisco naar zijn geboortestad Hong Kong. Zijn missie undercover gaan in één van de meest gevreesde triads uit de stad, en zo de organisatie van binnen uit aan het wankelen brengen … .

Ons verdict: We stelden het al meerdere keren, de bioscoopfilm wordt meer en meer voorbijgestoken als het ultieme entertainmentmedium. Aan de ene kant is de televisie fictie nu al meer dan tien jaar aan een flinke comeback bezig, en steken reeksen zoals bv. Game of Thrones zowel inhoudelijk als visueel de meeste bioscoopprenten voorbij. Op het andere interactieve front is er natuurlijk de game-industrie die wereldwijd meer omzet draait dan de verzamelde Hollywood box-office. Sleeping Dogs is het zoveelste bewijs dat de ‘videospelletjes’ van weleer meer dan volwassen zijn geworden.

Het concept van Sleeping Dogs is een geniale mix van de open spelwereld van de uiterst succesvolle Grand Theft Auto reeks, het freerunnen uit Assassin’s Creed en arcade-achtige beat ‘m up, dit alles overgoten met een smaakvol sausje Hong Kong actiecinema. Toegegeven niet alles werkt even goed: omwille van een zwakke AI zijn de shootouts zijn véél te gemakkelijk voor een beetje gamer. En net als in GTA zitten er in de gigantische spelwereld de nodige bugs. Maar dankzij het meeslepend verhaal, de enorme variatie aan missies, en vooral het over-the-top übergeweld ben je dat snel vergeten. Sleeping Dogs zal je minstens 20 uren zoet houden, en is tot het heden hét beste game dat ik in 2012 in handen kreeg. Probeer dit vooral zelf bij u thuis!

Geniet alvast van de heerlijke ‘live-action’ lanceringstrailer van Sleeping Dogs.