Neighbor DVD review

Neighbor*1/2

Regie: Robert Angelo Masciantonio

Met: America Olivo, Christian Campbell, Lauren Rooney, Joseph Aniska

Speelduur: 90′

Jammer dat de film niet zo spannend is als de cover… Naast de DVD is dit meesterwerk ook op Blu-ray te verkrijgen!

Het verhaal: In een chique Amerikaanse buitenwijk lijkt alles rustig. Maar achter één voordeur speelt zich een gruwelijk tafereel af. Een sexy jonge vrouw (America Olivo) heeft de bewoners vastgebonden en doodgemarteld. Nu heeft ze haar oog laten vallen op het huis van de buren. Daar woont Don (Christian Campbell), een alleenstaande jongeman die nog geen vlieg kwaad doet. Wanneer zijn kersverse buurvrouw zijn huis binnendringt, begint voor Don een bloederige nachtmerrie. En iedereen die bij hem aanbelt – familieden, vrienden en buurtgenoten – is ook de klos! Wie kan deze psychopatische engel des doods stoppen?

Ons verdict: Vanaf de moment dat ik de cover in handen kreeg van deze horrorprent uit 2009 leek de anticipatie op te bouwen naar iets moois. Was dit weer een ruwe diamant die ik al die jaren misgelopen was? De quotes op de cover lieten het alleszins zo uit schijnen. Dus ik was benieuwd! Neighbor opent erg intrigerend met enkele extreem bloederige folteringen en de redelijk acterende genrebabe America Olivo (welke over de laatste jaren een behoorlijke filmografie wist op te bouwen met horrorremakes als Friday The 13th, Maniac en culthitjes als Bitch Slap en No One Lives). Helaas gaat nadien pijlsnel bergaf. Het scenario – geschreven door regisseur van dienst Robert Angelo Masciantonio – is letterlijk en figuurlijk een rommeltje en de man bezit niet echt het talent om het geheel verder spannend in beeld te brengen. Zodoende wordt Neighbor – ondanks al de gore speciale effecten, welk overigens ook niet altijd even overtuigend in beeld wordt gebracht – al vrij vlug repetitief en zelfs vervelend. Doe daarbij een handvol opvallende continuïteitsfouten, beschamend lelijke beeldvorming en saaie montage, en je beseft al even goed als ondergetekende dat het elders zoeken wordt voor die ruwe diamant in horrorland.

De DVD: Het widescreen 1.77:1-beeld oogt redelijk soft, met hier en daar wat edge-enhancement. De kleuren daarentegen zijn helder en hebben een natuurlijke aanblik. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt bevredigend, met verstaanbare dialogen en geen noemenswaardige oneffenheden. Er is ook een 2.0-stereo track aanwezig. Extra’s zijn beperkt tot een promotietrailer voor een andere horrorprent, en ik moet even melden dat de ondertiteling hierbij even helemaab spaak liep. Ook haperde onze recensie-dvd tegen het einde even (getest op meerdere spelers, nvdr.).

Nieuwsgierig? Check out the trailer: