Lebanon: The Soldier’s Journey Blu-ray review

Lebanon BR coverLebanon: The Soldier’s Journey***1/2

Regie: Samuel Maoz

Met: Ashraf Barbon, Michael Moshonov, Oshri Cohen, Reymond Amsalem, Yoav Donat, Zohar Shtrauss

Speelduur: 90′

Dit indringende en vaak beklemmende oorlogsportret is sinds kort op Blu-ray via Excesso Entertainment.

Het verhaal: Juni 1982, de Eerste Israëlische-Libanese Oorlog. Een eenzame tank krijgt de opdracht om terroristen in een vijandige stad op te sporen. In de tank zitten vier Israëlische soldaten: Shmuel, Assi, Herzl en Yigal, jongens van rond de twintig die nooit iets met geweld te maken hebben gehad. Gegrepen door angst en het fundamentele instinct om te overleven, proberen ze wanhopig om zichzelf niet te verliezen in de chaos van de oorlog…

lebanonstill1

Ons verdict: Met Lebanon – The Soldier’s Journey slaagde debuterend filmregisseur Samuel Maoz er in om op gepaste wijze een anti-oorlogsprent te maken. En dit zonder ergens te vervallen in het gemakkelijke vlaggengewapper of goedkope trucjes zoals overdadig geweld om de kijker makkelijk te shockeren. Lebanon kiest daartegen het hobbelige pad van complexe innerlijke emotie en menselijk falen, wat enorm contrasterend is tegenover de rauwe ellende van de verschrikkelijke oorlog. Claustrofobie is – net als in Wolfgang Petersen’s klassieker Das Boot – eveneens een belangrijke factor. Als je het mensonterende effect hiervan ziet, dan trek je de moraliteit van het geheel zoals steeds weer in vraag en sla je als rechtgeaarde mens bijna tilt over de nutteloosheid van oorlog. Gelukkig is het niet allemaal lelijk. Lebanon is op momenten bijna een waar kunstwerk qua fotografie, terwijl ook de regie erg strak is. De film kan tevens buigen op een sterke cast welke stuk voor stuk weten te overtuigen in hun respectievelijke rollen. Verder wordt al het drama netjes onderlijnt door een ijzingwekkend mooie soundtrack door componisten Nicolas Becker en Benoît Delbecq. De opstoten van oorlogsgeweld zijn nergens echt in your face of exploitatief, maar zijn hoe dan ook best heftig en beklemmend te noemen. Deze indringende prent won weinig verrassend de Gouden Leeuw op het Filmfestival van Venetië in 2009. Kortom, als je een volwassen oorlogsprent kan appreciëren, die naast schieten en explosies ook een verhaal verteld, dan is deze Lebanon – The Soldier’s Journey zeker iets voor jou.

De Blu-ray: Het 1.78:1 Full HD-beeld (1080p) heeft een goed contrast, prima scherpte en een uitstekende diepte. Er is soms wel wat filmische filmgrain aanwezig, maar verder is er weinig op de beeldtransfer van deze Blu-ray aan te merken. De Hebreeuws/Arabische DTS-HD 5.1-track is van een bevredigende kwaliteit, met goed verstaanbare dialogen en een prima spreiding. De subwoofer zorgt op gepaste tijden voor de nodige onderlijning en de muziek komt mooi tot uiting. Ruis, drop-outs en kraakjes zijn zoals verwacht niet aanwezig. Helaas bevat ook deze Blu-ray niets van extra features!

De originele trailer: