Dredd 3D Blu-ray review

Dredd coverDredd 3D****

Regie: Pete Travis

Met: Karl Urban, Olivia Thirlby, Wood Harris, Lena Headey

Speelduur: 95′

Deze schaamteloos ondergewaardeerde stripverfilming is nu verkrijgbaar op Blu-ray en Blu-ray 3D!

Het verhaal: Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter in de gewelddadige stad Mega City One. Hij heeft de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), neemt Dredd het op tegen het hoofd van een drugsbende, de beruchte Ma-Ma (Lena Headey)…

Dredd_still

Ons verdict: 2012 was een mooi filmjaar voor intelligente actie en sciencefiction. Rond dezelfde periode dat het briljante Looper in de bioscopen gedropt werd, kwam ook Pete Travis zijn versie van Judge Dredd in de zalen. Beide films werden terecht opgehemeld door de critici, maar helaas werd er maar één een succes bij het grote publiek. Dredd 3D werd nochtans niet ondergesneeuwd door Looper, er ging gewoon geen hond kijken. Zat de blaam van de eerdere film er nog voor iets tussen? Who knows. Het is een feit dat de versie uit 1995 waarin Sylvester Stallone gestalte geeft aan de meedogenloze opperrechter Dredd weinig goeds aan het personage heeft gedaan. Maar het is eveneens een staalhard feit dat de twee verfilmingen mijlenver van elkaar liggen. Enfin, we zullen het nooit echt weten en uiteindelijk maakt dit ook weinig uit. Wat we wel weten, is dat Dredd 3D een bom van een actiefilm is. Het verhaal is inderdaad rechtlijnig en roept ook soms wat vergelijkingen op met The Raid, maar al deze euvels vormen geen rem op het absolute kijkplezier. Karl Urban IS namelijk Judge Dredd. De man lijkt geboren om dit beroemde personage te spelen. En vanaf de eerste momenten trekt de acteur, uit onder meer Star Trek, de aandacht naar zich toe. Bovendien is het een straffe prestatie van Urban dat hij zelfs zonder ook maar eens zijn gezicht te tonen toch emotie weet over te brengen op de kijker en een geloofwaardige band weet te smeden met tegenspeelster Olivia Thirlby. Deze laatstgenoemde zorgt op geslaagde wijze voor de nodige diepgang en emotie in het verhaal, terwijl Lena Headey (300, Terminator: The Sarah Connor Chronicles) verrassend effectief is als de sadistische Ma-Ma. ‘En hoe zit het nu met de actie?’ hoor ik sommige lezers zich al afvragen. Wel, de fans kunnen op hun beide oortjes slapen. Deze nieuwe Dredd is geen PG-13 vehikel met humor. Pete Travis tovert niet alleen enkele indrukwekkende actietaferelen tevoorschijn, bovendien zijn deze vaak ijzingwekkend hard en cynisch kortom helemaal zoals het in de strips was. Het bloed, ingewanden én zelfs ledematen spatten her en der in het rond dat het geen naam heeft. Hoofden worden tot moes herleidt, zonder dat de kinnebak van Urban ook maar één vin verroert en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Kortom, Dredd 3D past perfect in het rijtje van über-gewelddadige actiefilms John Rambo en Punisher: War Zone. En wat ons betreft is Dredd 3D de enige verfilming die eer doet aan de originele strips. Eindelijk!

De Blu-ray: Het high-definition breedbeeld is haarscherp, met warme, volle kleuren en een solide zwartniveau. Diepte en detail zijn over de hele lijn prima en de transfer blijft over het algemeen gespaard van al te grove filmgrain. De Engelse DTS-HD Master Audio 5.1-track knalt uit de speakers, met een dynamisch geluidsbeeld en een nette plaatsing van de aanwezige geluidseffecten. De filmmuziek klinkt mooi vol, terwijl de dialogen verstaanbaar naar voren komen. Ruis, drop-outs of andere audio ellende lijken op het eerste zicht niet aan de orde. Naast een mooie 3D-sleeve rond de keepcase is er op het schijfje ook nog het één en ander te beleven voor de fans. Naast de 3D versie van de film bevat deze Blu-ray nog een bonussectie om U tegen te zeggen: met een vijftal featurettes (Dredd: 2000AD The Original, Slo-Mo, Welcome to Peachtrees, The 3rd Dimension en Dredd’s Gear) en een resem interviews met de belangrijkste leden van de cast en crew. Een must-have voor de fans van het personage en iedereen die houdt van explosieve R-rated actie!

Nog niet overtuigd? Klik hieronder voor de bioscooptrailer:

3 thoughts on “Dredd 3D Blu-ray review”

1. De vele ‘slomo’-shots vond ik er een beetje over, maar dit is inderdaad een straffe actieknaller met ballen aan zijn strakke lijf. Hopelijk krijgt ie nu wel een eerlijke kans op disc?

2. heb hem onlangs gekocht en bekeken maar verhaal is toch wel zeer mager vind ik. leuk gedaan maar ik vind dat er niet veel sci fi inzit spijtig genoeg. de nietjesscene op het einde was wel cool en zag er pijnlijk uit maar vond stallone zijn kop beter passen als die i’m the law zegt dan schijt ge in u broek maar als urban dat zegt dan lacht ge eens en schiet ge terug. leuke film maar geen blijver wel spijtig dat ik hem niet in bios heb kunnen zien.