BIFFF 2013: A Fantastic Fear of Everything review

fantastic fear of everything posterA Fantastic Fear of Everything***1/2

Regie: Chris Hopewell & Crispian Mills

Met: Simon Pegg, Clare Higgins, Alan Drake, Paul Freeman, Sheridan Smith

Speelduur: 100′

Originaliteit troef in deze ode aan fantastische cinema, met een geslaagde one-manshow van Simon Pegg!

Het verhaal: Jack was ooit een gevierd kinderauteur, maar besloot na een tijdje om zich onder te dompelen in de duistere onderwereld van de seriemoordenaars. Als misdaadschrijver spitst hij zich zo toe op de meest gruwelijke details, dat Jack ook zelf steeds meer paranoïde begint te worden van alles en iedereen. Jack is ervan overtuigd dat ook hij het slachtoffer zal worden van een seriemoordenaar en ziet in elke schaduw een bloederig complot. Wanneer zijn gewiekste agente (Clare Higgins) erop staat dat Jack een ontmoeting heeft met een hoge ome uit Hollywood, gaan de poppen aan het dansen en lijkt het erop dat zijn ergste nachtmerries zullen uitkomen…

A-Fantastic-Fear-of-Everything still

Ons verdict: De eerste film die ik dit jaar bekeek op het Brussels International Festival of Fantastic Film was deze A Fantastic Fear of Everything. Een groots opgezette en ambitieuze mix van mysterie, horror, komedie en zelfs animatie, met in de hoofdrol Simon Pegg (Shaun of the Dead, Hot Fuzz). Het creatieve duo Chris Hopewell en Crispian Mills namen zoveel mogelijk creatieve handelingen voor eigen rekening, zoals onder meer ook de animatie, en het geheel is duidelijk hun creatie… hun ‘kindje’. De verhaal zit goed in elkaar, met een heel arsenaal aan slimme vondsten en gevatte referenties naar klassieke horrorcinema. Alles wordt nog extra onderstreept door een verbluffend production design en een zwierige soundtrack. Pegg is lekker op dreef en speelt als het ware een one-manshow. Dit soort excentrieke, off-beat personages zijn op diens lijf geschreven en zoals verwacht worden de meeste van de cast vakkundig naar huis gespeeld. De overgangen van speelfilm naar animatie verlopen soepel, en de vele genres passen wonderwel allemaal netjes in elkaar. A Fantastic Fear of Everything deed ons ook regelmatig hartelijk lachen, maar we zijn er ons van bewust dat dergelijke (vaak erg repetitieve) humor niet voor iedereen zal zijn. Ook staat de film niet altijd even stevig op zijn funderingen, en lijken de cineasten de touwtjes niet altijd even perfect in handen te hebben. Zo zijn er momenten dat A Fantastic Fear of Everything behoorlijk dood valt, iets wat perfect verholpen had kunnen worden met iets snedigere regie en montage. Hoe dan ook een originele film, die geen meesterwerk is geworden, maar die we zeker kunnen aanbevelen voor de liefhebbers van horror(komedie), gothiek en fantasty, wanneer deze in publieke roulatie gaat.

Bekijk hieronder de originele bioscooptrailer:

Het 31ste Brussels International Festival of the Fantastic Film loopt van 2 april tot en met 13 april in het Brusselse Paleis van Schone Kunsten. Meer info ontdekt u hier.