9th Company DVD review

9th Company cover9th Company***

Regie: Fyodor Bondarchuk

Met: Aleksei Chadov, Mikhail Yevlanov, Fyodor Bondarchuk, Ivan Kokorin, Artyom Mikhalkov, Kosstantin Kryukov

Speelduur: 135 min.

9th Company is een uitstekende oorlogsfilm van Russische makelijk. De DVD van DFW is eveneens dik in orde!

Vergelijk prijzen van 9th Company online op Kelkoo!

Het verhaal: We schrijven 1988. Rusland ligt al jaren in oorlog met Afghanistan en ondanks dat de verliezen groot zijn blijft president Gorbatsjov ontelbare groepen jonge soldaten inzetten. Zo wordt een bataljon jonge en onervaren soldaten na een bikkelharde training richting vijandig Talibangebied gestuurd om een berg te bewaken. Deze wordt gebruikt als doorgang om voorraden aan te brengen aan het front en is zodoende van cruciaal belang bij het winnen van de strijd. De strijdlustige Moedjaheddin-rebellen zijn echter niet de makkelijkste tegenstander…

Ons verdict: De tijd dat je voor epische big-budget blockbusters enkel en alleen in Amerika terecht kon ligt al even achter ons. Overal ter wereld worden peperdure spektakelfilms geproduceert dat het een lieve lust is en zo ook in Rusland, een land dat je misschien op het eerste zicht niet zou associëren met vlot entertainment. Toch rolden er de laatste jaren enkele zeer noemenswaardige blockbusters van de band. Dan denken we uiteraard aan de spectaculaire eerste twee delen uit Timur Bekmambetov‘s “Watch”-trilogie. Maar ondanks de vele speciale effecten en dergelijke gaat de eer van duurste prent uit de Russische geschiedenis naar 9 Rota, ofte 9th Company. En het moet gezegd dat het inderdaad er aan te zien is! De bikkelharde oorlogsfilm uit 2005 barst niet volledig van de bombastische explosies en oorlogsscènes, maar de film oogt gewoon uitermate ‘big-budget’. Het is duidelijk dat regisseur Fyodor Bondarchuk veel oog voor detail had en vooral ook verstand heeft van hoe je een film knap in beeld moet laten brengen. De exotische woestijnlocaties worden ten volle benut en de ontelbare figuranten geven de film authentiek kantje mee. Er wordt knap en geloofwaardig geacteerd, ondanks dat er buiten Aleksei Chadov (Night Watch, Day Watch) geen echte bekende koppen tussenzitten. De vele indrukwekkende oorlogscènes zijn op hun beurt hard en realistisch, met enkele geslaagde speciale effecten. 9th Company is opnieuw een voorbeeld dat je als kijker hardhandig op de niet zo rooskleurige feiten drukt dat oorlog helemaal géén pretje is!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld oogt haarscherp, met een goed contrast en dito detail. De prachtige kleuren spatten van het scherm en de zwartniveaus zijn uitstekend. Vuiltjes en andere oneffenheden zijn niet aan de orde. Ook het geluid is dik in orde! De Russische Dolby Digital 5.1- en DTS–tracks zetten je woonkamer figuurlijk in vuur en vlam, met realistische kogelregens en oorverdovende explosies. Er is goed wat richting en de geluidseffecten zijn knap geplaatst, met nergens een problematisch moment. De dialogen klinken helder en worden mooi verstaanbaar weergegeven via de centerspeaker. Qua extra’s kan de pret niet op met de originele bioscooptrailer, enkele pagina’s notities, een fotogalerie, en last but not least een diepgravende documentaire van 40 minuten over de echte veteranen van de beroemde 9de Companie. De kartonnen slipcase is overigens erg fraai, met kogelgaten en knappe artwork.

Kijk hier alvast de trailer: