Bingo DVD review

bingo posterBingo **1/2

Regie: Rudi Van Den Bossche (Olivetti 82)

Met: Sven De Ridder, Ruud De Ridder, Anke Fréderick, Nicole Laurent

Speelduur: 83′

Nu te bekijken op DVD en via video-on-demand, en voorzichtig aan te raden voor wie geen aversie heeft van volkse humor in het plat Antwaaarps.

Het verhaal: Pierre en Claire wonen al meer dan 20 jaar in een rustige villa wijk. Wanneer hun buren verhuizen naar de Provence, worden ze vervangen door een luidruchtig jong stel dat de hele buurt op zijn kop zet … .

Anke Frederick en Sven De Ridder in BingoOns verdict: Na jarenlang hofleverancier te zijn van VTM comedy reeksen als Den Bompa, en vooral decennialang het volkstheater levendig te houden -zonder één cent subsidie nota bene- met het Echt Antwaarps Theater vonden Ruud en Sven De Ridder (vooral die laatste, red.) de tijd rijp om uit te testen of hun humor ook werkt in speelfilmformaat. Hun eerste productie Bingo, gebaseerd op het gelijknamige succesvolle theaterstuk, zal niet meteen nieuwe zieltje winnen, maar is lang ook niet de stinkende draak die er ettelijke maanden van gemaakt werd door de gemiddelde Vlaamse recensent. Toegegeven, op spijt dat ik dit gemist heb in de bioscoop (en velen met mij, red.) zal je mij niet betrappen. De korte draaiperiode (van amper 15 dagen, red.) en het bescheiden productiebudget zorgen er jammer genoeg voor dat Bingo nergens het waarheidsgetrouwe etiket van ‘verfilmd toneel’ overstijgt. Maar thuis in de luie zetel valt deze dosis volkse humor best te smaken. Bingo bevat enkele grappige situaties en rake one-liners, gebracht in sappig authentiek Antwaarps, door een perfect op elkaar ingespeelde acteursfamilie. Ondergetekende heeft er ieder meer mee gelachen dan de laatste 10 seizoenen van het onbegrijpelijk populaire F.C. De Kampioenen samen. Voor de liefhebbers!

Bekijk alvast de trailer van Bingo.