De Avonturen van Kuifje – Het Geheim van de Eenhoorn Blu-Ray review

Kuifje Blu-ray coverDe Avonturen van Kuifje – Het Geheim van de Eenhoorn ****

Regie: Steven Spielberg

Met: Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig, Simon Pegg, Nick Frost

Speelduur: 105′

Heerlijk ouderwets avonturenfilm onder een high tech animatie laag. Nu extra voordelig te koop in een fraaie steelbook Blu-Ray uitgave. Een perfect kerstcadeau voor jong én oud.

Het verhaal: Wanneer de jonge reporter Kuifje schaalmodel van een oud piratenschip op de kop tikt op de markt, is dit het startsein voor een hachelijk avontuur dat hem de halve wereld zal doen rondreizen … .

Kapitein Haddock en Bobby in de Kuifje verfilming Het Geheim van de Eenhoorn

Ons verdict: Ieder jaar is er wel een would-be-blockbuster die refereert naar de originele Indiana Jones films uit de ’80s om de sfeer te omschrijven tijdens de promo-praatjes, zonder er daadwerkelijk in te slagen (Deze allereerste verfilming van de Kuifje strips slaagt er daarentegen wonderwel in om de magie van die typische jaren ’80 succesfilms als Indiana Jones, E.T. en Back To The Future te doen heropleven. Niet verwonderlijk natuurlijk als je weet dezelfde grootmeester van het genre, Steven Spielberg, plaatsnam in de regiestoel van Kuifje. Enfin, regiestoel, hoe Spielberg, Peter Jackson en de CGI kunstenaars van WETA er precies in geslaagd zijn om zo’n fantastische performance capture prestaties in te laten passen in de majestueus knappe animatiewereld, kan een simpele ziel als ondergetekende niet vatten noch uitleggen (kijk daarvoor naar de geweldige extra’s aanwezig op de Blu-Ray, red.). Maar feit is, het werkt! Met deze film wordt -technische- filmgeschiedenis geschreven. En ook het herschrijven van drie (!) verhalen van Hergé tot één deftig filmscenario is fantastisch gelukt. Hulde aan het schrijverstrio Steven Moffat (Coupling), Edgar Wright (Shaun of The Dead) en Joe Cornish (Attack The Block) die het presteerden om het simpel genoeg te houden voor lagere schoolkinderen (toch het voornaamste doelpubliek, red.) én er genoeg diepgang in staken voor volwassen kijkers (met name de dialogen van Kapitein Haddock -alweer de geweldige Andy Serkis (Gollum, Caesar) -zijn om van te smullen, red.).

De Avonturen van Kuifje is nu (opnieuw) beschikbaar in een knappe steelbook Blu-Ray uitgave. Wie nog een kerstcadeautje zocht waar je met het hele gezin plezier aan kan beleven, heeft bij deze een prijsbewuste suggestie! Voor meer informatie over de nieuwe releases van Sony Pictures Home Entertainment Benelux, kan je terecht op hun Facebook pagina.

Bekijk alvast de trailer van De Avonturen van Kuifje – Het Geheim van de Eenhoorn om in de juiste sfeer te komen.

One thought on “De Avonturen van Kuifje – Het Geheim van de Eenhoorn Blu-Ray review”