Noah review

Noah posterNoah ***

Regie: (Black Swan, Requiem For A Dream)

Met , , , , , ,…

Speeltijd: 138′

Ga kijken als je hield van blockbusters met een Bijbels verhaal zoals Passion of Christ.

Het verhaal: Noah vertelt het Bijbelse verhaal van de Ark van Noach en het ontstaan van de wereld zoals de gelovigen deze kennen. We zien Noach die vanaf zijn jeugd gejaagd wordt door de volgelingen van de bloedlijn van Kaïn. De mensen zijn bloeddorstig en wreed geworden buiten God’s plan van nederigheid en geloof. God spreekt in visioenen tot Noach dat er een zondvloed zal komen waarop hij zich met zijn familie moet voorbereiden om de wreedheid uit deze wereld te vernietigen. De Ark in Darren A 's NoahOns verdict: Noah is zonder meer het meest ambitieuze werk van regisseur ooit. De enscenering van mythologische wereld uit de Bijbel, de special effects die gebruikt worden om de figuren uit de Bijbel tot leven te brengen (Nephilim, Adam & Eva,…) en de immense set met de Ark van Noach als speerpunt evenaren de grootsheid van The Lords of the Ring saga. Bovendien integreert de regisseur voortreffelijk allerlei symboliek uit de Bijbel in deze blockbuster: witte duiven die over de tuin van Eden vliegen, de regenboog na de zondvloed, de creationistische visie op het ontstaan van de wereld,… Zonder meer zijn de symbolische verwijzingen uitstekend en doordacht uitgewerkt. Aronofsky gaat zelfs nog een stap verder door Noah niet zo rechtvaardig te noemen als de eerste verhalen over hem vertellen. Voor sommige wordt dit aanzien als zijn kritische nood op fundamentalisme onder gelovigen (al zij het moslims of christelijken). Allemaal meesterlijk, maar spijtig genoeg word je als kijker overweldigd door de grootsheid van de film. De cast met , en aan top leveren een grootse prestatie waar je als kijker spijtig genoeg weinig empathie voor krijgt. Neem daar de langdradigheid van het verhaal bij en je krijgt een gemend gevoel bij het publiek.

Kortom, Noah bezit blockbuster-gehalte, maar niet iedereen zal deze film hartelijk ontvangen (vooral ouders niet). Bekijk onderaan de clips Save The Innocent, The Flood en I’m Not Alone:

One thought on “Noah review”

1. Ik vind je persoonlijk nogal scherp over dit stevig Bijbels epos dat met succes een moraliserend verhaaltje weet te herwerken naar grimmig entertainment met een boodschap. Als volbloed atheïst best van genoten. Minimaal 7,5 op 10!