MoviePulp

BIFFF 2014: Interview Lloyd Kaufman (The Toxic Avenger, Class of Nuke’Em High & Return to Nuke’Em High)

Lloyd & Steve 1Het onafhankelijke New Yorkse productie/distributie-imperium Troma bestaat dit jaar maar liefst veertig jaar (hoera!). Alsof deze hartelijke gebeurtenis geen reden genoeg was om Troma-opperhoofd Lloyd Kaufman weer te laten afzakken naar het (32ste) Brussels International Fantastic Film Festival… (wederom hoera!) Maar dan bleek dat Return to Nuke’Em High: Volume 1 ook nog eens zijn nationale première zou maken op het bloeddoorlopen Brusselse festival. Kortom, geek overload!! Hoe het ook zij, uw dienaar stond zoals steeds eerst in rij om de immer sympathieke wandelende promotiemachine uit Brooklyn gretig aan de tand te voelen over de terugkeer naar het Troma van weleer, met de twee delen van Return to Nuke’Em High. Zet u schrap voor een heus Troma-interview, met een snuif morbide humor, enkele vlotte verkoopspraatjes, hier en daar een schop tegen de gevestigde orde, terwijl er her en der met hele varkens geschoten wordt. Kortom, yay Troma!

Wederom welkom! Het BIFFF is ondertussen zowat je tweede thuis geworden?

Ja, en Freddy Bosso (van het BIFFF, red.) zei me al dat ik hier meer ben geweest dan eender welke andere regisseur of filmmaker. Mijn carrière is ook al in zijn 40ste jaar, terwijl veel regisseurs enkele films maken en dan geven ze er de brui aan. Ik ben in Tromaville gebleven… in de underground, maar ik heb veel geluk gehad. Ik heb de vrijheid gehad om veertig jaar lang Troma-films te kunnen maken. Het is eigenlijk zelfs méér dan veertig jaar, want ik maakte enkele films voor de start van Troma.

return-to-nuke-em-high-vol-1-film-poster

Gisteren werd Return to Nuke’Em High: Volume 1 vertoond. Wat vond je er zelf van?

Het publiek werd gek, met staande ovatie erbij. Dus ik ben een erg gelukkig man. De reacties van het BIFFF-publiek is beter dan een Oscar! De Q&A-sessie achteraf was pas rond vier uur in de ochtend afgelopen. De festivalmensen hadden op het einde iets van: “Ga weg aub!”. Maar de fans wilden niet stoppen, dus echt krankzinnig.

Ik heb helaas de screening gemist gisteren, maar ik zag de film vorig jaar op het Filmfestival van Cannes…

Het is vandaar dat ik me je herinner! Het duurde even… (lacht)

Dat was een geschifte vertoning, dus ik kan het volledig begrijpen. Hoe kwam Return to Nuke’Em High: Volume 1 overigens tot stand? Want het was al enkele jaren geleden sinds Class of Nuke’Em High Part III.

Een hoge pief, die opgegroeid was met Troma en al jaren een grote fan, had ondertussen een grote studio – genaamd Starz Entertainment – die ondertussen een resem van de vroegere horrorklassiekers in een modern jasje hadden gestoken, zoals I Spit on Your Grave. En ik geloof dat het zijn idee was om Class of Nuke’Em High opnieuw te doen. Ik ging akkoord, omdat ik volledige creatieve vrijheid kreeg. Opgepast, het is nog steeds gemaakt met een laag budget, dus mensen moesten nog steeds op de vloer slapen. En Kevin, de getrainde wonder-eend, werd betaald door de fans via crowd-funding. Maar we hadden dus volledige vrijheid. Starz/Anchor Bay distribueren de film in de Engelstalige landen, terwijl Troma dit in de rest van de wereld zal doen.

Class of Nuke'Em High III

Waar past deze film in de franchise? Want is het nu een remake, een reboot of een sequel?

It’s a revisiting! In plaats van Chrissy en Warren zijn het twee lesbische grieten die de wereld zullen redden, en in plaats van een nucleaire faciliteit aan de school is het een vervuilende voedselfabrikant. Een metafoor voor het slechte eten dat aan de kinderen gegeven wordt in de Amerikaanse scholen en wat hen onder meer overgewicht geeft. Want het gaat het echt slecht met de Amerikaanse voeldselvoorziening. Ik wil bedoelen… meer dan 40% van de Amerikaanse jongeren lijden aan obesitas, en dat is echt fout. Ongeacht dat zwaarlijvige mensen vaak grappig zijn, zeker als ze een scheet laten! It’s tragic and the end of the civilization.

Klopt het dat Quentin Tarantino je de raad had gegeven om Return to Nuke’Em High op te splitsen in twee delen à la Kill Bill?

Hij heeft dat geadviseerd heel lang geleden. Om iets meer monumentaal te doen in plaats de zoveelste kleine film. We waren in Sitges, Spanje geloof ik, waar hij zei om het eens een keer ambitieuzer aan te pakken. En toen zag ik wat hij had gedaan met Kill Bill, en toen besefte ik ook dat dit een te groot project was om maar in één film te doen. Dus toen besliste ik om er twee delen van de te maken, en het verhaal netjes te laten verdergaan in het tweede deel. Die zijn we op deze moment nog steeds aan het draaien, maar we zijn bijna klaar!

Is er al een releasedatum vastgelegd voor Return to Nuke’Em High: Volume 2?

Neen, niemand wil onze films hebben! We hebben nog geen releasedatum, dus ook geen deadline om mee rekening te houden. Onze film moet niet klaar zijn tegen Kerstmis, dat is de taak van Peter Jackson!

Dus dit jaar geen licht gestoorde Troma-bezetting in het Zuid-Franse Cannes?

Helaas zal de film echt niet klaar zijn tegen het komende filmfestival. Wel hebben we de aangekochte film Pro-Wrestlers Vs. Zombies, wat overigens een prachtige film is, en ook zullen we product-reels bij ons hebben van Return to Nuke’Em High: Volume 2 en Occupy Cannes. En we zullen ook nog andere films aan de man brengen, maar jammer genoeg nog geen volledige versie van Volume 2.

Return of nuke'em high promo

Het scenario was geschreven door diverse mensen en jij droeg natuurlijk ook je steentje bij. Hoe kwam het verhaal tot stand en schreven jullie het scenario met de twee bevallige actrices in gedachte?

Ja, we waren met drie voor zowel Volume 1, als Volume 2: namelijk ikzelf, Derek Dressler uit California en Travis Campbell, onze monteur. Travis regisseerde Mr. Bricks: A Heavy Metal Musical, ook een fantastische film! Maar onze acteurs nemen veel tijd om te repeteren, en ze improviseren. Zo ontdekken ze nieuwe dingen, en allerhande ideëen. Dus onze acteurs hebben ook best wat bijgedragen aan de scenarios. Zo ook enkele crewmensen, en de scriptboy (in Amerika zijn ze al verder geëvolueerd dan bij ons, red.) hebben wat leuke dingen bijgedragen. Gabriel Freedman, bekend van Poultrygeist: Night of the Chicken Dead, was een creatief consulent aan de films. Kortom, it was a Troma-Team effort! Ik vind het ook geweldige pretentieus om te zeggen dat het alleen een ‘Lloyd Kaufman film’ is, terwijl het hele fantastische team er mee voor gezorgd heeft. En in verband met actrices Catie Corcoran en Aste Paredes, we ontdekten ze tijdens het lange castingproces. We hebben meer als twee maanden audities gehouden en ook daar kwamen leuke vondsten naar boven! Clay von Carlowitz, Zac Amico en Vito Trigo kwamen ook bovendrijven tijdens het casten. We hadden dus tijd genoeg om diverse dingen uit te proberen. Voor ons waren de acteurs erg belangrijk om het screnario uit te bouwen. Bij veel grote Amerikaanse, Europese en Aziatische films hebben ze bijna geen tijd voor repetities, daar vinden ze het veel belangrijker om grote sterren te hebben. Omdat deze zo duur zijn hebben ze misschien twee dagen, terwijl zoals al eerder vermeld dus twee maanden hadden.

Hoe was het om met hen op de set te werken?

Het was de beste cast! We hebben drie maand samengehokt in een mortuarium en volgens mij zaten er ook spoken… We hadden mensen van California, Ijsland, Japan, Australië, Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Ze kwamen allemaal naar Niagara Falls, New York om deze Tromafilm te maken. Iedereen bracht zijn eigen slaapzak mee, sliepen op de grond en er werd gescheten in papieren zakjes. Iedereen werkte daarbovenop zo goed als gratis! Zo werkte meer dan tachtig mensen drie maand samen, simpelweg omdat ze allemaal mee in het project geloofden. Iedereen was enorm gedreven! Twee gaan trouwen, andere koppels zijn verloofd, kortom er zijn vriendschappen voor het leven gemaakt op de set van deze productie. Trouwens, als je lezers naar het YouTube-kanaal gaan van Troma dan zullen ze ontdekken dat er een grote prijzenslag aan de gang is om de fans te bedanken om ons veertig jaar te volgen en te steunen. Je kan daar ook “Poultry in Motion: Truth is Stranger than Chicken” bekijken. En in deze blik achter de schermen van Poultrygeist: Night of the Chicken Dead kan je met eigen ogen aanschouwen hoe intens en hard Troma opnames zijn, maar ook dat er mensen zich met elkaar verloren. Volgens mij was er ook een vuistgevecht en zijn er mensen aan het neuken. Het is een levensveranderende ervaring, en vandaar komen mensen van over heel de wereld om eens vrijwillig mee te werken aan één van onze films.

Troma RTNH still

Mooi! Je vermelde het eerder al, maar dit is de eerste keer dat jullie met crowd-funding werkte?

Voor Kevin The Duck hadden we nog 10.000 dollar nodig. En omdat we zo arm zijn vond mijn partner een goed idee om het via die weg te doen. Gelukkig geloofde onze fans erin en zo hebben zij betaald voor de training van Kevin The Wonderduck. Wij hadden “Duckstarter” in plaats van Kickstarter (lacht)! Volgens mij is de pagina nog steeds open, dus ga zeker is een kijkje nemen om onze campagne te zien. Ik deed overigens de stem van Kevin! In zowel Volume 1, als in het nakende Volume 2.

Volume 2 zal inhoudelijk wel verder gaan, maar zal de film qua algemene atmosfeer ook op dezelfde lijn zitten?

Goeie vraag Steve! Het verhaal gaat inderdaad verder, maar zoals bij de originele Class of Nuke’Em High waar het eerste gedeelte veel slapstick en humor had, om in de tweede helft uit te komen bij de actie en de monsters. Zo zal Volume 2 minder slapstick bevatten, en meer creaturen, horror en actie. Het Troma Team zegt nu al dat Volume 2 beter gaat zijn dan het eerste gedeelte! Ik weet het nog niet, maar ik hoop het wel.

Ik kijk er alvast naar uit, en ik ben er zeker van dat de fans ook niet kunnen wachten!

Thanks Steve!

Je draaft in Return to Nuke’Em High: Volume 1 op als het personage Herzkauf en je duikt ook regelmatig in andere films op. Waar ligt je hart het dichtst bij, acteren of toch het regisseren/produceren?

Zonder twijfel bij het maken van de films. Maar de reden dat ik vaak zo op duik in de huid van wat oudere personages is omdat het simpelweg zo moeilijk is om deftige oudere acteurs te vinden die voor weinig tot geen geld een Troma film willen doen, en ik ben altijd beschikbaar dus… The old people available to us suck… And I suck less! Talentvolle jonge mensen is een heel ander verhaal, daar is een heel reservoir van. Vandaar dat Troma over de jaren heen zoveel grote namen geïntroduceerd heeft aan de wereld: Samuel L. Jackson, Eli Roth, James Gunn (scenario James Gunn en regisseur van Slither, Super en Guardians of the Galaxy, red.), Trey Parker en Matt Stone (South Park).

Toxic-Avenger-5-art

Zijn er naast Volume 2 nog andere nakende projecten waar je ons al iets meer over kan vertellen?

Wel, we zijn al enkele jaren aan het schrijven aan het scenario van The Toxic Avenger Part V. Het verhaal is nu geschreven en Toxie zal naar het Oekraïense Tsernobyl afreizen, erg actueel nu allemaal! Maar we hebben nog zoveel werk aan Return to Nuke’Em High: Volume 2 en we hebben ook nog een film die we deze zomer in Portugal zullen opnemen, genaamd Mutant Blast. Fernando Ale, die ook de special effects verzorgde voor Return to Nuke’Em High: Volume 1 en 2, schreef het scenario hiervoor en zit ondertussen in de pre-productiefase in Portugal. Hij zal de film regisseren, net als de door Troma aangekochte kortfilm Banana Motherfucker. Het zal iets unieks worden en volledig in het Portugees, de taal die niemand spreekt…

We kijken er naar uit!

Het was goed je weer te zien Steve. See you in Cannes!

Graag verwijzen we de liefhebbers ook nog door naar een resem Troma-toestanden:

 

Bifff 2014

 

Met dank aan Jonathan Lenaerts en het volledige BIFFF-persteam. Meer info over het Brussels International Fantastic Film Festival ontdek je hier.



Over de blogger:

De blogger heeft nog geen profiel.

Deel mee aan de conversatie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.