SAW IV Blu-Ray review

BR CoverSaw IV***

Regie: Darren Lynn Bousman

Met: Tobin Bell, Costas Mandylor, Scott Patterson, Betsy Russell, Lyriq Bent

Speelduur: 93 min.

Zoals beloofd de Blu-Ray recensie! DFW komt met een heuse primeur aanzetten: SAW IV is de éérste Benelux Blu-Ray met PCM 7.1 geluid!

Het verhaal: De sadistische seriemoordenaar annex filosoof Jigsaw (Tobin Bell) mag dan dood zijn, zijn gruwelijke spelletjes zijn duidelijk nog niet uitgespeeld. Tijdens de autopsie op de overleden ‘Jigsaw’ ofte John Kramer ontdekt FBI-agent Hoffman (Costas Mandylor) in diens maag een microcassette. Hierop staat dat “het spel” nog maar net begonnen is, waarop in een mausoleum twee mannen wakker worden: Bij de ene zijn de lippen dichtgenaaid; bij de andere de ogen. De twee staan nog maar aan het begin van de lijdensweg die Jigsaw hen en zijn andere ‘spelers’ oplegt… Are you up for it?

Ons verdict: We waren benieuwd hoe ver de makers het nog konden drijven na het wel erg sadistische derde deel. Qua gore toestanden gaat Saw IV gewoon vrolijk verder waar de vorige film stopte en worden mensen opnieuw op de meest ingenieuze manieren het hoekje om geholpen. Op het gebied van verhaal lijkt Bousman dit keer de controle wat te verliezen. Niet alleen worden de verhaallijnen van de vorige aflevering niet vlot afgewerkt, maar lijkt hij nét zijn best te doen om het zo ingewikkeld mogelijk te maken. Er worden ‘opnieuw’ een boel personages voorgesteld die uiteraard ook de nodige verhaallijnen en backstory hebben, maar de wir war van plotlijnen wordt er niet boeiender op. Tobin Bell draaft opnieuw op als psychopaat Jigsaw in een resem flashbacks en is zoals vanouds een plezier om naar te kijken. Maar de rest van de cast laat af en toe eens een steekje vallen. De belangrijke climax is een rommeltje en zal een boel fans teleurgesteld achter laten. Of was dit misschien de bedoeling voor de volgende aflevering? Aangezien Saw IV wereldwijd bijna 140 miljoen dollar in het laatje bracht, is de volgende aflevering uiteraard al een tijdje besteld! Deze zal ingeblikt worden door production designer en second-unit regisseur David Hackl, dus laten we hopen dat er sleet zat op de stijl van Bousman en niet op de bloedige fratsen van ieders favoriete seral-killer…

De Blu-Ray: Het 1.85:1 HD-beeld is haarscherp, met een verbluffend diepte- en detailniveau. Het contrast is prima en de kleuren ogen, ondanks diverse filmische aanpassingen, erg realistisch. De zwarte tinten zijn dan weer letterlijk inktzwart. Vuiltjes en andere onevolmaaktheden vormen zoals te verwachten geen enkel probleem. Op het gebied van geluid hebt u de keuze tussen een exclusieve PCM 7.1-track, maar ook een DTS-HD MA 7.1-variant. Beide tracks trekken alle registers open en bieden een breed en dynamisch geluidsbeeld. Er is een prima spreiding en de geluidseffecten zijn uitstekend geplaatst. In direct vergelijk met de al erg goede DVD, bieden beide tracks duidelijk meer warmte en detail. Het enige minpuntje is dat de subwoofer niet voluit lijkt te gaan. De Blu-Ray bevat een selectie extra’s, maar helaas blijken niet alle extra’s overgedragen van de knappe steelbook-versie. Weg is de audiocommentaar, maar ook de TV Spots en de Liner Notes. Zaken zoals de Film Clips en de even nutteloze fotogalerie. Wat is wel aanwezig? De featurettes Props of Saw 4, Daren’s Video Diary en Traps of Saw 4, maar ook het clipje met setbeelden, weggeknipte scènes, de interviews met de voornaamste cast- & crewleden en een resem promotionele trailers.

Kijk hier alvast de teaser van het vervolg:

One thought on “SAW IV Blu-Ray review”