[REC]: Special Edition DVD review

Rec cover [Rec] ***

Regie: Jaume Balaguero en Paco Plaza

Met: Manuela Velasco, Ferran Terraza, Pablo Rosso, David Vert

Speelduur: 85 min.

De speciale editie van dé meest besproken horrorfilm van het jaar ligt eindelijk in de winkels!

Koop de DVD van [REC] het voordeligste bij Free Record Shop!

Het verhaal: Een kleine televisieploeg maakt een reportage over het werk van de plaatselijke brandweer. Wanneer het korps ‘s nachts uitrukt om een oudere dame uit haar appartement te bevrijden, volgt de camera elke stap. In eerste instantie is het onduidelijk wat er allemaal aan de hand is, maar al snel blijkt dat ze in een ware hel zijn terechtgekomen. Brandweer en televisieploeg worden geconfronteerd met duivelse taferelen wanneer het huis, met alle inwoners wordt afgesloten…

Ons verdict: Als er dit jaar één film was die op alle genrefestvals de belangrijkste prijzen wist weg te kapen was het REC, een lowbudget Spaanse horrorfilm van Jaume Balaguero en Paco Plaza. Nog voor de film goed en wel zijn internationale toer er had opzitten, was men al bezig aan de Amerikaanse remake. De verwachtingen waren dan ook erg hoog bij uw dienaar. REC lijkt op het eerste zicht verre van origineel. De film probeert Blair Witch-gewijs een horrorsituatie te tonen, iets wat we recent al hebben zien voorbijkomen in achtereenvolgens Cloverfield en Diary of the Dead. Ook doen sommige scènes wat denken aan Danny Boyle’s 28 Days Later. Toch kwijten de cineasten zich uitstekend van hun taak om de film om te buigen naar iets van ‘hen’, iets origineels dat blijft boeien. De film is behoorlijk spannend en het acteerwerk is erg origineel. Het camerawerk is allemaal aannemelijk en blijft realistisch, zodat je nergens uit de film getrokken wordt. Toch is REC niet “dé horrorfilm van het jaar”. De echte mokerslag blijft namelijk uit en ook de climax kon mijn bloeddorst niet echt stillen. Benieuwd wat de remake Quarantine teweeg zal brengen!

De DVD: De beeldkwaliteit – in zijn originele 1.85:1-formaat en uiteraard anamorfisch uitgevoerd – is dik in orde, met een goede scherpte en contrast. Diepte en detail zijn prima, maar houdt er rekening mee dat het beeld geschoten lijkt uit de pols met een goedkope huis, tuin – en keukencamera. Kwestie van het realisme hoog te houden! Soms duikt er wat filmgrain op, maar voor de rest is het beeld vrij van storende oneffenheden. De Spaanse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede dynamiek en heldere dialogen. Ruis of storingen hebben we niet bemerkt. Deze speciale editie bestaat uit twee schijfjes. Op de eerste disc kan u de besproken hoofdfilm bekijken, met de originele bioscooptrailer en een resem promotionele trailers. Op schijfje deux kan u de volgende zaken ontdekken: Making of, Interviews, “The neighbours talk”, Deleted scenes, “The firemen headquarters: the redux”, Behind the scenes, “The casting” en “The secret archives”. Kortom, een mooi pakketje!

Bekijk hier de geweldige teaser:

One thought on “[REC]: Special Edition DVD review”