Beetlejuice: 20th Anniversary Edition Blu-ray review

Blu-Ray coverBeetlejuice ****

Regie: Tim Burton

Met: Michael Keaton, Geena Davis, Alec Baldwin, Winona Ryder

Speelduur: 92 min.

Burton’s hilarische genreklassieker bestaat 20 jaar en dat wordt gevierd met een fraaie Blu-Ray release!

Koop deze Blu Ray editie van Beetlejuice bij Proxis!

Het verhaal: Het jonge koppeltje Adam (Alec Baldwin) en Barbara (Geena Davis) leiden een zorgeloos bestaan in New England. Ze zijn stapelverliefd, de vogels fluiten en ze wonen in een kast van een huis. Hun geluk is echter van korte duur, wanneer ze beiden in een tragisch auto-ongeval sterven. Ze blijven echter nog even rondspoken in hun huis, maar dan wordt het pand verkocht aan een yuppiegezinnetje uit de grote stad. Deze willen alles veranderen en modern maken en dat is niet naar de zin van Adam en Barbara. Ze besluiten de familie uit het huis te spoken, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Tegen beter weten in roepen ze de hulp in van een zogenaamde bio-exorcist “Beetlejuice” (Michael Keaton), een arrogant creatuur uit de dodenwereld. Maar dan gaan de poppen pas goed aan het dansen…

Ons verdict: Laat ik even met de deur in huis vallen: Tim Burton is mijn favoriete regisseur! Zijn typische visuele flair, zijn onmiskenbaar talent in het schetsen van een allerhande fatansiewerelden en zijn voorliefde voor morbide karakters doen het hem keer op keer bij ondergetekende. De film waarmee de excentrieke cineast zich zowel bij uw dienaar als bij het grote publiek zich in de kijker werkte was Beetlejuice, een schreeuwerig horrorsprookje uit ’88, vol humor, chaos en wonderlijke creaturen. Michael Keaton vertolkt met zwier het hilarische titelpersonage. Hoewel het personage bijgestaan wordt door een resem uitermate geslaagde prostetische make-upeffecten en andere effecten, is het de dynamische en heerlijk excentrieke vertolking van Keaton die de “verschrikkelijke” Beetlejuice tot leven brengt! Winana Ryder had toen nog effectief een levende carrière en is prima in haar rol, net als Jeffrey Jones en Catherine O’Hara. Maar het zijn de piepjonge verschijningen van Geena Davis en Alec Baldwin die voor het perfecte evenwicht zorgen met de spookachtige wervelwind van “Beetlejuice”. De film heeft een goed tempo en het is nergens te merken dat Burton toen in essentie nog weinig ervaring had (Beetlejuice was zijn tweede langspeelfilm na Pee-wee’s Big Adventure uit ’85). De humor is bijwijlen hilarisch en de grappen en grollen van Keaton’s personage sluiten mooi aan op de typische morbide horrorsfeer, mede dankzij de geweldige score van Burton’s vaste huiscomponist Danny Elfman. De makeup werd terecht bekroond met een Oscar en de 15 miljoen dollar kostende film werd een immens kassucces, met alleen al in Amerika een omzet van 74 miljoen dollar. Op video groeide de horrorkomedie uit tot een heuse culttopper en tot op de dag van vandaag wordt Beetlejuice door de fans van Burton gezien als één van zijn beste films. En dat kunnen we alleen maar beamen. Een must!

De Blu-Ray: Het 1.85:1 HD-beeld is over het algemeen scherp, met een goed contrast en prima schaduwdetail. De zwarte tinten zijn solide en de overige kleuren ogen warm en natuurlijk. Hier en daar merkten we wat grain op. De Engelse Dolby TrueHD 5.1-track klinkt bevredigend, met een goed gevoel van ruimtelijkheid en heldere, verstaanbare dialogen. Het eveneens aanwezig Engelstalige Dolby 5.1-spoor ligt goed in het gehoor, maar de TrueHD-track geniet de voorkeur door meer warmte en detail in het geluid. Er werden voor deze verjaardagseditie enkele extra features uit de kast getrokken zoals de originele bioscooptrailer, de optie om de Danny Elfman soundtrack zonder dialogen te beluisteren en drie leuke “Beetlejuice”-cartoons. Toch stelt het totaalpakket een beetje teleur, omdat er geen informatie aanwezig is over het maken van de film. Misschien is dit voorzien voor de “Superfreaky 25th Anniversary Betelguese Edition”?

Bekijk hier de originele bioscooptrailer: