The Restless: Limited Edition DVD review

The Restless coverThe Restless ****

Regie: Dong-oh Cho

Met: Woo-sung Jung, Jun-ho Heo, Tae-hee Kim

Speelduur: 100′

Verbluffend mooie en spectaculaire Koreaanse fantasy/swordplay-prent. Aanbevolen!

Het verhaal: I-Gwak (Woo-sung Jung) is een zwervende demonenjager. Hij wordt vergiftigd wordt en komt terecht in de voorhemel, een prachtige plaats waar zielen op hun wedergeboorte wachten. Een leger meedogenloze demonen valt de zielen echter aan om in hun plaats naar de aarde te kunnen gaan. I-Gwak sluit zich aan bij het leger van Yeon-Hwa (Tae-hee Kim) die de voorhemel tegen de aanvallen van demonen verdedigt. Hij herkent zijn gestorven geliefde, maar zij kan zich haar vroegere leven niet herinneren. Toch besluit hij haar te beschermen. Maar het wordt een harde en dodelijke strijd. Zal I-Gwak de voorhemel van de ondergang kunnen redden?

Ons verdict: The Restless (originele titel: Joong-cheon) is een ambitieuze Koreaase fantasyfilm, met een origineel verhaal en geweldige effecten. Het is een dynamische film en dat mag je heel letterlijk nemen, aangezien het verhaal zonder enige aanduiding shift tussen het heden en het verleden. Dit heb je niet altijd door en je moet er dus goed de aandacht bijhouden. Gelukkig is het dankzij de visuele pracht en praal, vol duizelingwekkende gevechtsequenties, indrukwekkende speciale effecten en grootse sets dat je dit minpuntje snel vergeet (of vergeeft). Alles oogt immers erg episch, wat nog eens extra onderstreept wordt door een sterke soundtrack. De regie is eveneens erg vlot en The Restless gaat vooruit als een trein. Het acteerwerk is prima en de cast barst van het charisma en talent. De vechtscènes vormen een combinatie van wire-fu (voor de leek: kabelwerk à la The Matrix), feilloze martial arts en stillistische trucjes van de foor. En hoewel de prent wellicht geen klassieker zal worden als pakweg Zu: Warriors from the Magic Mountain of The Stormriders, is het zonder twijfel een goed gemaakte Aziatische sword & fantasy film, waar je mond regelmatig van open valt!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld ziet er scherp uit, met een prima contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is eveneens solide en de kleuren ogen natuurlijk. Verder oogt het beeld proper, zonder noemenswaardige onvolmaaktheden. De Koreaanse Dolby Digital 5.1-track klinkt goed, met een dynamisch en warm geluidsbeeld. De dialogen klinken helder en zijn mooi verstaanbaar. De DVD bevat net als de andere films in de reeks als enige extra een collectie cross-promotionele trailers van de andere “Amazia”-releases. De Limited Edition is verpakt in een fraaie ‘gold edition’ stalen sleeve.