Blood Rain: Limited Edition DVD review

Blood Rain coverBlood Rain ***

Regie: Dae-seung Kim

Met: Seung-won Cha, Hyeon-kyeong Oh, Ji-na Choi, Seong Ji

Speelduur: 114′

Gewelddadig en innovatief historisch moordepos, vol duistere intriges en valkuilen.

Het verhaal: In 1808 gaat voor het eiland Donghwa een transportschip met een kostbare lading bestemd voor de koning in vlammen op. Als inspecteur Won-kyu (Seung-won Cha) met zijn team naar het eiland gaat om het voorval te onderzoeken, wordt de een na de andere gruwelijke moord gepleegd. Steeds als men denkt de moordenaar te pakken te hebben gaat het barbaarse moorden verder. Gaat het daadwerkelijk om de geest van de zeven jaar geleden geëxecuteerde eigenaar van de papiermolen, zoals de bewoners geloven? De inspecteur wil van bovennatuurlijke krachten niets weten en tracht het geheim vol intriges, moord en wraak te ontrafelen…

Ons verdict: Hyeol-ui Nu, ofte Blood Rain, is een goed gemaakte Koreaanse kostuumthriller, waarvoor duidelijk kosten noch moeite gespaard werden. Alles ziet er namelijk geweldig uit en je komt soms ogen te kort om alle prachtige kostuums en uitgebreide sets volledig te aanschouwen. Het camerawerk is eveneens bijzonder fraai en – alsof we nog niet genoeg met lof gooien – de volledige cast acteren stuk voor stuk de pannen van het dak. Toch zijn er ook best wat minpunten aan de film. Zo is het innovatieve scenario best zwaar te verteren en de regisseur slaagde er niet altijd in om het geheel overzichtelijk over te brengen. Daarbovenop had het geheel best wat snediger gemogen. Gelukkig is het geheel boeiend, spannend en mysterieus genoeg, zodat je blijft kijken. De film heeft overigens zijn titel niet gestolen, want Blood Rain is enorm gewelddadig en bij momenten extreem bloederig. Of dit allemaal nodig valt te betwisten, maar de speciale makeup-effecten zien er in elk geval uitstekend uit. Blood Rain is hoe dan ook een erg goed gemaakte historische thriller en kunnen we zeker aanbevelen aan de liefhebbers van het genre!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld ziet er gelikt uit, met een goede scherpte en een prima contrast. Het zwartniveau is solde en het schaduwdetail prima. De kleuren ogen warm en natuurlijk. Het beeld oogt bovendien voldoende proper. De Koreaanse Dolby Digital 5.1-track klinkt warm en dynamisch, met heldere en steevast verstaanbare dialogen. De muziek komt goed tot zijn recht en er is voldoende spreiding. Ruis of storingen hebben we niet opgemerkt. Que extra’s moet je het stellen met een collectie cross-promotionele trailers van de andere “Amazia”-releases. De Limited Edition is verpakt in een mooi ogende ‘gold edition’ stalen sleeve.