Cosmos: Collector’s Edition DVD review

Cosmos boxCosmos ****

Regie: Adrian Malone

Met: Carl Sagan

Speelduur: 780′

De moeder aller documentaires is eindelijk uit op DVD!

Koop Cosmos Colector’s edition bij Free Record Shop!

Cosmos is een televisieserie uit 1980, die bestaat uit dertien afleveringen van elk een uur. De befaamde astronoom Carl Sagan neemt de kijker mee voor een ongelofelijke reis door het universum. We zetten voor even de afleveringen op een rijtje:

1. The Shores Of The Cosmic Ocean: De eerste episode neemt de kijker mee op ontdekkingstocht diverse langs sterrenstelsels, quasars en supernova’s, maar ook langs de Alexandrische bibliotheek.
  2. One Voice In The Cosmic Fugue: We zien de evolutie zo voor onze ogen ontvouwen, van amfibie tot de hedendaagse mens. Daarbovenop speculeert men over andere levensvormen in de cosmos.
  3. The Harmony Of The Worlds: Sagan neemt ons mee naar het leven van Johannes Kepler, de auteur ven het eerste sciencefiction boek, maar tevens de laatste astroloog en de allereerste moderne astronoom.
  4. Heaven And Hell: Het oppervlak van de planeet Venus wordt van naderbij bekeken, maar het vergrootglas wordt ook gericht op het broeikaseffect.
  5. Blues For A Red Planet: Is er leven op Mars? Ontdek het van dokter Sagan!
  6. Travellers’ Tales: Ooit was er een tijd van de handelsreizigers, die de wereld rondtrokken voor wetenschap, handel en voor diverse rijkdommen te vergaren. In deze aflevering ontdekt u enkele interessante verhalen.
  7. The Backbone Of Night: Onderzoekt wat sterren nu eigenlijk zijn.
  8. Travels In Space And Time: Sagan neemt ons mee op de sterrenstelsels en de vraag wordt gesteld of we ooit aan tijdreizen zullen kunnen doen.
  9. The Lives Of The Stars: Deze episode laat ons de geboorte, het leven en het sterven van sterren in alle detail zien.
  10. The Edge Of Forever: Hoe werd het universum gevormd? Wat is een “Big Bang”? Deze en nog vele andere vragen worden beantwoord in deze boeiende aflevering.
  11. The Persistence Of Memory: Onderzoekt de enorme kracht van het menselijke geheugen.
  12. Encyclopedia Galactica Als er buitenaards leven is, hoe moeten we dan met hen communiceren? Wat is een UFO? Aan de hand van de eeuwenoude Egyptische hiërogliefen ontdekken we heel wat antwoorden.
  13. Who Speaks For Earth? Zullen we onszelf om zeep helpen met een nucleaire oorlog of zullen we toch onszelf overleven?

Het verdict: We zijn geen liefhebbers van documentaires bij Moviepulp, maar als er één documentaire is die ons steevast wist te boeien dan was het wel het werk van wijlen Carl Sagan. De man, een beroemd Amerikaans astroloog en televisiepersoonlijkheid, slaagt er namelijk in om effectief alles boeiend en duidelijk over te brengen. Bovendien blijft ons universum, onze planeet en natuurlijk de hele evolutie een interessanter onderwerp, dan de gemiddelde aflevering van de schooltelevisie. De serie was destijds een absoluut kijkcijferkanon en won diverse prestigieze televisieprijzen (waaronder enkele Emmy’s, nog steeds de meest belangrijke TV-prijzen). Ook de soundtrack werd beroemd en er zijn over de jaren heen zelfs enkele soundtrack CD’s, met muziek uit de serie uitgebracht. De wetenschappelijke televisieserie groeide over de jaren uit tot één van de meest succesvolle en zelfs belangrijke documentaires ooit gemaakt. Hoewel de klassiek geworden serie al stamt van begin jaren tachtig, worden er diverse zaken aangeraakt die de dag van vandaag méér dan relevant zijn voor ‘ons’ allemaal. Het broeikaseffect, de toekomst van onze planeet, nucleaire wapens en zelfs onze plaats in het universum zijn vandaag meer dan ooit hete onderwerpen. Als je dan ook maar één documentaire in héél je leven aanschaft (of bekijkt), laat het dan Carl Sagan’s legendarische Cosmos zijn!

De DVD: In een zware, maar stijlvol vormgegeven digipack huizen zeven schijfjes, met daarop de dertien afleveringen. Het 1.33:1-beeld is geremastered en opgepoetst en dit is het beste dat de reeks er ongetwijfeld ooit heeft uitgezien. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een heldere weergave van de mooi verstaanbare dialogen. De al even legendarische soundtrack klinkt warm en zorgt voor een nodig gevoel van ‘ruimtelijkheid’. Extra features zijn er niet aanwezig, maar dat is eigenlijk ook niet echt nodig na 780 minuten kijkvoer.

Bekijk hier alvast een belangrijk fragment:

Word een deel van de MoviePulp-community. Registreer en laat een commentaar achter