Yes Man review

Yes Man posterYes Man ****

Regie: Peyton Reed

Met: Jim Carrey, Zooey Deschanel, Bradley Cooper, Danny Masterson, Terence Stamp

Speelduur: 104 min.

Geslaagde feelgood-komedie om het jaar mee af te sluiten of het nieuwe jaar mee te beginnen… Vanaf 31 december 2008 in de bios!

Het verhaal: Carl Allen (Jim Carrey) is een man die compleet vast zit in zijn droevige leventje. Sinds hij gebroken heeft met zijn vriendin leeft hij in zelfmedelijden. Zijn beste vrienden Peter (Bradley Cooper) en Rooney (Danny Masterson) proberen hem regelmatig mee te krijgen om eens lekker te gaan stappen, maar Carl zegt altijd “neen”. Maar dat verandert echter compleet wanneer Carl zich inschrijft voor het zelfhulpprogramma van goeroe Terrence Bundley (Terence Stamp) en voor alles “ja” leert zeggen. In het begin brengt dit Carl’s leven compleet overhoop, maar al snel komt zijn leven opnieuw opgang en bewandeld hij diverse onverwachte paden. Zo ontmoet hij al snel de excentrieke Allison (Zooey Deschanel)…

Ons verdict: Hoewel Jim Carrey nooit helemaal weggeweest heeft, wordt Yes Man ontvangen als de terugkeer van de populaire acteur naar het genre dat hem groot maakte: komedie. Iedereen lijkt een beetje de succesvolle komedie Fun With Dick and Jane uit 2005 te vergeten, maar “rubberface” is hoe dan ook back in action met Yes Man. De prent is gebaseerd op het boek van Danny Wallace en hoewel we het boek aanvankelijk niet kenden, is het een erg geslaagde film geworden. Jim Carrey kan nog eens heerlijk excentriek uit de hoek komen en bewijst eens te meer dat hij nog steeds de koning van de komedie is. Veel collega’s beschreven Yes Man als een Liar, Liar-kloon, maar dat vind ik althans niet. Er zijn op het eerste zicht misschien enkele lichte vergelijkingen qua thema, maar de sfeer, opbouw en het verhaal van Yes Man staan gelukkig gewoon mooi op zichzelf. Peyton Reed blikt de film vakkundig in en voorziet de film van een vlot tempo en dynamische regie. De soundtrack is geweldig en de meeste grappen schieten los in het doel. In de belangrijkste bijrollen herkent u Terence Stamp (Get Smart), Danny Masterson (uit That ’70s Show) en Bradley Cooper (Wedding Crashers) die stuk voor stuk gewelddig zijn in hun respectievelijke rollen en effectief iets bijdragen tot de film. Het is helemaal geen onemanshow van Jim Carrey, maar ieder maakt deel uit van de grappen en grollen. De love-interest van Carrey’s personage “Carl Allen” wordt met verve en ongeziene charme vertolkt door de schattige Zooey Deschanel. Het is geen alledaagse superbabe, maar nét daarom is ze net de goede keuze. Elke scène waarin ze inzit trekt Deschanel alle aandacht naar zich toe en je smelt al snel voor haar ongedwongen en enthousiaste verschijning. Yes Man zal ongetwijfeld een dikke hit worden en dat is dan ook geheel terecht. Je lacht, je raakt gecharmeerd en je blijft geboeid tot de eindcredits. Yes Man is wat mij betreft een geweldige comeback van Jim Carrey en een absolute aanrader van ieder wie houdt van een geslaagde, originele en goed gemaakte komedie.