Demon Days (a.k.a. They Wait) DVD review

Demon Days coverDemon Days (a.k.a. They Wait) ***

Regie: Ernie Barbarash

Met: Jaime King, Terry Chen, Regan Oey, Michael Biehn

Speelduur: 85′

Een verrassend geslaagde horrorprent geproduceerd door de beruchte Uwe Boll.

Het verhaal: Het gelukkige paar Sarah (Jaime King) en Jason (Terry Chen) keert na zes jaar vanuit Shanghai terug naar de Verenigde Staten om een begrafenis van een dicht familielid bij te wonen. Kort daarna begint hun zoon Sam (Regan Oey) echter merkwaardige dingen te zien en wordt hij ernstig ziek. Als Jamie met de traditionele medische wetenschap niet te genezen is, wendt Sarah zich tot een mysterieuze wonder heelmeester uit de buurt om haar zoon te helpen. Deze stelt vast dat de bezetenheid samenhangt met het traditionele feest van de “maand van de geest”. Een genadeloze strijd tegen boze geesten uit het hiernamaals begint, want er is niet veel tijd meer om Jamie te redden. Vanaf dan doet Sarah de ene schokkende ontdekking na de andere…

Ons verdict: Uwe Boll staat bekend als de slechtste filmmaker ter wereld en voor sommige is het stillaan een sport geworden om alles wat de man aanraakt af te breken. Soms is dit dan ook heel gemakkelijk, want zaken als House of The Dead, Alone in the Dark I & II en Brotherhood of Blood zijn absoluut afschuwelijke producties. Toch benaderen we elke film objectief. Zo ook They Wait (bij ons voor onduidelijke redenen uitgebracht als Demon Days), een film die geproduceerd werd door Boll en ingeblikt door Ernie Barbarash. De naam van deze laatste zal op het eerste zicht geen belletje doen rinkelen, maar toch heeft deze man al behoorlijk wat belangrijke genretitels onder zijn gordel zoals American Psycho I en II (als producent), maar ook de Cube sequels (waaronder hij voor Cube: Zero eveneens de regie op zich nam). Dit talent straalde duidelijk af op de prent, die duidelijk een graantje probeert mee te pikken van de populariteit van films als The Ring en vooral The Grudge. Origineel kan je They Wait dus niet noemen, maar zoals eerder gezegd is het scenario ondanks dit een heuse meevaller en wordt het lak aan originaliteit opgevangen door een puike cast die prima acteert en enkele echt geslaagde schokscènes. Het was al een tijdje geleden dat we nog eens echt geschrokken waren en They Wait slaagde in zijn opzet! De film heeft een prima sfeer en prima speciale effecten voor een direct-to-Dvd productie. Jaime King (Sin City, The Spirit) bewijst dat ze meer is dan een bijrolactrice, maar de rol van Michael Biehn (The Terminator, Aliens) is helaas verwaarloosbaar en een beetje ondankbaar. Regan Oey maakt enkele uitschuivers en ook Barbarash verliest in enkele fragmenten even de pedalen, maar over het algemeen is They Wait (of was het nu ‘Demon Days’?) een prima horrorfilmpje als je hield van films als The Grudge en consoorten.

De DVD: Het anamorfische 1.78:1-beeld is scherp, met een goed contrast en heldere kleuren. Het zwartniveau is solide en de gebruikte print is mooi proper. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een goede weergave van de muziek en een nette plaatsing van de geluidseffecten. De horror komt meermaals echt tot leven in je woonkamer en overal blijft alles goed te verstaan. Ruis hebben we niet waargenomen. Extra’s zijn helaas beperkt tot de originele trailer en promotionele trailers van andere Splendid films.

Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345

One thought on “Demon Days (a.k.a. They Wait) DVD review”

1. Warning: Undefined array key -1 in /home/public/sites/www.moviepulp.be/wp-content/plugins/gd-rating-system/d4plib/core/d4p.wpdb.php on line 345