Romulus, My Father DVD review

Romulus coverRomulus, My Father ****

Regie: Richard Roxburgh

Met: Eric Bana, Franka Potente, Martin Csokas, Kodi Smit-McPhee

Speelduur: 100′

Bekroonde verfilming van de al even bekroonde bestseller van Raimond Gaita.

Het verhaal: Romulus (Eric Bana), een Roemeense immigrant, probeert het beste te maken van zijn leven op het Australische platteland. Voor zijn 10-jarige zoontje Raimond (Kodi Smit-McPhee) is hij een grote held, maar voor zijn vrouw Christina (Franka Potente) is hij echter een complete mislukkeling. Christina heeft het gezin verlaten en woont in Melbourne. Wanneer zij terugkeert, samen met haar minnaar, ontstaat een verwarrende en moeilijke periode voor vader en zoon. Romulus houdt zich sterk, maar naarmate de geestelijke toestand van Christina labieler wordt, ziet Raimond zijn vader veranderen in een emotioneel wrak. Met alle gevolgen van dien…

Ons verdict: Romulus, My Father is het regiedebuut van de talentvolle Australische acteur Richard Roxburgh, die u ongetwijfeld wel kent uit blockbusters als Mission: Impossible II, Moulin Rouge en Van Helsing. Met deze verfilming van de memoires van de Australische filosoof Raimond Gaita brak hij echter behoorlijk wat potten in het festivalcircuit en dat is niet meer dan terecht. De man regisseert met strakke hand en heeft oog voor tragiek, drama en menselijke emoties. De film is vakkundig gemaakt en heeft goede production values. Het acteerwerk is uistekend, met op kop Eric Bana, maar ook van de Duitse schoonheid Franka Potente. De bijrollen – die vertolkt worden door Martin Csokas en nieuwkomer Kodi Smit-McPhee gooiden eveneens hoge ogen en kregen diverse awards en nominaties op prestigieuze Australische filmfestivals. Dus als u houdt van goed geacteerde en boeiende menselijke dramas dan kan u het slechter treffen dan met deze Romulus, My Father.

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld is over het algemeen goed scherp, met een puik contrast en schaduwdetail. Het zwartniveau is strak en de andere kleuren ogen warm en natuurlijk. De gebruikte print is proper. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt eveneens prima, met een goede weergave van geluid en muziek. Uit de centerspeaker komen de goed verstaanbare en heldere dialogen. We hebben geen dramatische oneffenheden opgemerkt.