Mongol DVD review

DVD coverMongol ***

Regie: Sergei Bodrov

Met: Tadanobu Asano, Honglei Sun, Khulan Chuluun, Aliya, Ba Sen

Speelduur: 120′

Goed gemaakt levensverhaal van Genghis Khan, maar de actiefanaten zullen op hun honger blijven zitten.

Het verhaal: Mongolië, 1172. Temudgin (Tadanobu Asano) verliest op jonge leeftijd zijn vader Esugei (Ba Ben), kort nadat die hem aan zijn toekomstige bruid Borte (Khulan Chuluun) heeft geïntroduceerd. Temudgin, die geacht wordt zijn vaders rol als stamhoofd over te nemen, is genoodzaakt te vluchten en gaat een leven vol avonturen en beproevingen tegemoet. Hij zal niet rusten voor hij diegene vindt die hem zal helpen om de grote Genghis Khan te worden…

Ons verdict: Mongol verteld het levensverhaal van de Mongoolse veroveraar Genghis Khan. De Russische cineast Sergei Bodrov (Running Free, Nomad: The Warrior) is duidelijk een vakman en de film ziet er prachtig uit. Bodrov heeft de teugels duidelijk strak in handen en laat het verhaal rustig ontplooien. Zijn eerder sobere regie werkt perfect bij de vele dramatische scènes en tijdens de aanwezige veldslagen verrast de cineast door enkele keren door origineel uit de hoek te komen qua camerastandpunten. De choreografie is nergens te afgelikt en de gevechten zijn intens, rauw en gewelddadig. Maar toch willen we de actiefanaten toch even waarschuwen, want de vechtscènes in Mongol vallen maar op één hand te tellen. Bodrov focust zijn film liever op de man ‘achter’ de gruwelijke veldslagen. Dit zal de actieliefhebbers sowieso een beetje teleurstellen, zeker als je merkt dat sommige dramatische scènes soms een beetje aan de trage kant zijn. Het is dankzij het uitstekende en vooral integere acteerwerk dat de film toch genoeg blijft boeien en dat je meeleeft met de tragische kanten van het verhaal. En de verbluffende en spectaculaire eindscène is het waard om alleen al daarvoor de film in huis te halen!

De DVD: Het anamorfische 2.35:1-beeld is scherp, met een goed contrast en een realistische weergave van de kleuren. Het zwartniveau is solide en het beeld heeft een prima detail. Beschadigingen en vuil zijn niet aan de orde, terwijl digitale compressiefouten en filmgrain geen probleem vormen. De Mongoolse Dolby Digital 5.1-track is een warm en dynamisch spoor, die al het wapengekletter perfect weergeeft en de epische soundtrack mooit tot leven brengt. De dialogen klinken helder en zijn gedurende heel de film goed te verstaan. Het Mongoolse DTS 5.1-spoor klinkt nog een tikkeltje beter, met iets meer ruimte en detail in de oorlogsscènes maar verwacht geen wereld van verschil. De extra’s bestaan uit een 26 minuten durende Making Of, een boeiend interview met regisseur Sergei Bodrov (21 min.), de originele bioscooptrailer en tenslotte enkele promotionele trailers. De keepcase huist in een nette kartonnen sleeve.

Bekijk hier alvast de originele teaser:

One thought on “Mongol DVD review”