Mama’s Boy DVD review

Mama’s Boy coverMama’s Boy **

Regie: Tim Hamilton

Met: Jon Heder, Diane Keaton, Jeff Daniels, Anna Faris, Eli Wallach

Speelduur: 94′

Close but no cigar voor deze komedie van de schrijver van Saving Silverman (2001) en Are We Done Yet? (2007).

Het verhaal: De excentrieke Jeffrey Mannus (Jon Heder) is 29 jaar oud en woont nog altijd thuis bij zijn moeder Jan (Diane Keaton). Hij ziet geen enkele reden om deze situatie te veranderen, maar zijn perfecte wereld komt in gevaar wanneer Jan Mert Rosenbloom (Jeff Daniels) ontmoet. De twee worden verliefd en Jeffrey ziet zijn territorium bedreigd, iets wat hij niet zal toelaten. Hij roept de hulp in van Nora (Anna Faris), een singer-songwriter met anarchistische trekjes en een zwak voor hem. Maar op het moment dat de oorlog tussen Jeffrey en Mert escaleert, gebeurt het onverwachte. Jeffrey ontdekt tot zijn grote verbazing de volwassene in hem…

Ons verdict: Jon Heder groeide dankzij de verrassend succesvolle komedie Napoleon Dynamite (2004) op korte tijd uit tot een ster. Nadien wisselde hij de hits en de missers af en ook deze Mama’s Boy hoort thuis in de laatste catagorie. Ondanks als het talent dat aan de film verbonden is voor en achter de camera, lijkt het alsof de film niet echt vertrokken geraakt. Ook lijkt het meermaals alsof de regisseur niet echt weet of hij nu een alternatieve comedy wilt afleveren of gewoon voor de platte kolder wil gaan. Hierdoor blijft Mama’s Boy een beetje ter plaatse trappelen. Heder is prima in de hoofdrol en ook Diane Keaton en Jeff Daniels zijn geweldig gecast. Het deed ons vooral veel plezier om Daniels nog eens in een grotere studioprent aan het werk te zien. De talentvolle acteur uit onder andere Speed en Dumb and Dumber bewijst dat hij nog altijd beschikt over een uitstekend gevoel voor humor. De beste grappen uit de film zijn dan ook met hem! Eveneens een aanwinst is Anna Faris, de guitige blonde uit de Scary Movie-films. Ze maakt het beste van haar kleinere rol en trekt meer dan eens alle aandacht naar haar toe. De weinige grappen en grollen die recht in het doel schieten zijn best hilarisch, maar deze zijn helaas te ver verspreid om echt te blijven boeien. Close but no sigar!

De DVD: Het anamorfische 1.85:1-beeld ziet er goed uit, met een uitstekend contrast en een prima schaduwdetail. De helderen kleuren ogen natuurlijk en het beeld is vrij van storende vuiltjes en digitale compressiefouten. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt goed, met een nette spreiding, mooie weergave van de filmmuziek en goed verstaanbare dialogen. De eveneens aanwezige Engelse DTS-track klinkt op zijn beurt een tikkeltje warmer en gedetailleerder. De originele bioscooptrailer en een collectie promotietrailers zijn het bonusmateriaal.