Dance Of The Dead DVD review

Dance coverDance Of The Dead ***

Regie: Gregg Bishop

Met: Jared Kusnitz, Greyson Chadwick, Chandler Darby, Carissa Capobianco, Mark Oliver

Speelduur: 84’

Hilarisch goor! Kijken als je hield van Return Of The Living Dead ****.

Het verhaal: Het is zover! Het eindbal komt er weer aan en iedereen heeft zich piekfijn uitgedost. Je zou denken dat er niets kan mislopen, maar dan besluiten de doden uit het kleine Amerikaans stadje terug tot leven te komen! De sukkels van de sciencefictionclub, de licht gestoorde coach Keel (Mark Oliver) en pizzabezorger Jimmy Dunn (Jared Kusnitz) blijken de enige te zijn die de zombie-epidemie kunnen tegenhouden…

Ons verdict: Ooit waren de levende doden een angstaanjagend iets, maar sinds de ontelbare horrorparodieën is dat steeds minder geworden. Toch hebben we niets tegen een goed gemaakte horrorkomedie, zeker niet als deze van het kaliber zijn van Shaun Of The Dead, Fido, Evil Dead II en Braindead. Stuk voor stuk toppers die ondanks behoorlijk wat humor nergens het horrorgenre te kakken hebben gezet. Dance Of The Dead is er ook zo één. Gregg Bishop maakte met weinig geld en middelen een puike horrorkomedie, die het midden houdt tussen Pretty In Pink en Return Of The Livin Dead. De film heeft een goed tempo, enkele geslaagde geslaagde grappen, maar toch eveneens best spannend en goor. De speciale effecten zijn dik in orde, met regelmatig een originele toets zodat het allemaal vernieuwend genoeg is om te blijven boeien. De jonge, frisse cast – met op kop Jared Kusnitz, die u ongetwijfeld nog wel kent uit het eveneens sterke Otis – doen allen hun ding meer dan goed. Dance Of The Dead gooide terecht hoge ogen op diverse filmfestivals en krijgt nu ook de goedkeuring van deze recensent. Een aanrader voor al wie tussen al de bloedige en intense toestanden ook eens lekker wil gniffelen!

De DVD: Het anamorfische 1.78:1-beeld is bevredigend scherp, met een goed contrast en een strak zwartniveau. De film speelt zich vaak in het donker af, maar alles is steeds goed te volgen dankzij een goed diepte- en detailniveau. De gebruikte print is vrij van beschadigingen en vuiltjes, terwijl ook digitale compressiefoutjes geen echt probleem vormen. Filmgrain blijft eveneens binnen de perken. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt behoorlijk, met heldere dialogen die netjes uit de center komen en een goede plaatsing van de geluidseffecten. De muziek klinkt prima en ruis of andere geluidsstoringen zijn niet aan de orde. Over extra’s kunnen we kort zijn: de originele bioscooptrailer en wat promotionele trailers.