Midnight Meat Train DVD recensie

midnightMidnight Meat Train ****

Regie: Ryûhei Kitamura

Met: Bradley Cooper, Leslie Bibb, Vinnie Jones, Brooke Shields, Roger Bart

Speelduur: 98′

Eeen uitstekende horrorfilm, gebaseerd op het gelijknamige kortverhaal van Clive Barker (Hellraiser, Candyman).

Het verhaal: Wanneer de aandacht van een eigenaresse van een kunstgalerie getrokken wordt door het nieuwste werk van de veelbelovende New Yorkse fotograaf Leon Kaufman (Bradley Cooper), vraagt ze hem de ‘donkere kant’ van de samenleving als studie-object te nemen voor een expositie in haar galerie. Leon gelooft dat dit een succes zal worden. Zijn obsessieve aandacht voor de duisterheid van de samenleving brengt hem al snel op het spoor van moordenaar Mahogany, de ‘subway butcher’, die late reizigers in de metro stalkt en uiteindelijk op een gruwelijke manier afslacht. Maya (Leslie Bibb), de vriendin van Leon, is bezorgd om hem. Leon raakt dan ook meer en meer geobsedeerd door de donkere metro en Mahogany. Hiermee brengt Leon niet alleen zichzelf, maar ook Maya in gevaar…

meat

Ons verdict: Midnight Meat Train van de populaire Japanse regisseur Ryûhei Kitamura (Versus, Azumi) stelt op geen enkel vlak teleur. De samengestelde cast leveren goed en geloofwaardig acteerwerk af, met op kop een ijzingwekkende vertolking van Vinnie Jones als de angstaanjagende slager “Mahogany”. Hoewel de Engelse ex-voetballer nooit echt zal gezien worden als een groot acteur, is de zwijgzame en monsterlijke rol hem op het lijf geschreven. De sfeer is in de film is erg donker en nihilistisch, met enorm veel geweld en bloed. Kitamura probeert zijn kijkers niet de gordijnen in te jagen met de typische goedkope schrikeffecten, maar laat de angst rustig om zich heen grijpen. In plaats van zijn typisch rondzwierende camera’s en hyperkinetische montage, focust Kitamura in Midnight Meat Train rustig op zijn killer en laat deze zijn ding doet. Deze rustigere aanpak werkt niet alleen verfrissend, maar verhoogt eveneens de spanning. Tijdens de steevast erop volgend geweldexplosie kan Kitamura zich volledig laten gaan en tovert deze enkele waarlijk originele en baanbrekende shots tevoorschijn. De enkele minder geslaagde en doorzichtige CGI-effecten zijn hem dan ook vergeven! Midnight Meat Train is de beste Clive Barker-adaptatie sinds Hellraiser, en dat is een erg groot compliment! Een absolute aanrader voor de horrorfans.

De DVD: Het anamorfische 1.77:1-beeld is scherp, met een goed contrast en een prima schaduwdetail. De kleuren hebben de ene moment een staalblauw ondertoon en de andere moment een warme en natuurlijke gloed, het is in elk geval een goed gekozen kleurenpalet dat perfect bij de horrorfilm past. De gebruikte filmprint is vrij van vuiltjes en beschadigingen, terwijl filmgrain en digitale compressiefoutjes eveneens binnen de perken blijven. De Engelse Dolby Digital 5.1-track klinkt prima, met een sfeervol geluidsbeeld, een goede weergave van effecten en muziek en goed verstaanbare dialogen. Ruis en andere involmaaktheden zijn niet aan de orde. Buiten een handjevol trailers zijn er ook drie featurettes aanwezig. In “Anatomy Of A Muder” (9 min.) gaat men dieper in op de diverse bloederige moorden en hoe deze tot stand kwamen. Je krijgt een blik op de set en het is duidelijk dat er niet op een litertje nepbloed meer of minder gekeken werd! In “Clive Barker: The Man Behind The Myth” (15 min.) verteld de legendarische horrorauteur over zijn carrière, om dan te duiken in zijn schilderatelier. Ook daarin wordt het snel duidelijk dat Barker een donkere geest heeft. “Mahogany’s Tale” (5 min.) gaat over het afschrikwekkende personage dat Vinnie Jones speelt, met korte interviewsnippers en reacties van de andere cast- en crewleden.